14 schepen in groep 1 starten om 12.00 uur. Het startsein wordt gegeven vanaf het wild slingerende startschip “Traveller”. Hoge golven op het Volkerak.
20 minuten later knallen 15 schepen van groep 2 over de startlijn, de meesten varen gereefd.
Al snel draait de wind en is de keerboei bij De Heen goed te bezeilen. Jammer, geen kruisrak. Rob en ik varen met onze Second Love ongereefd. Dat valt niet mee, regelmatig dreigen we uit het roer te lopen, maar we denken straks op de ruimere rakken voordeel te hebben met dat grote zeiloppervlak
Enkele schippers varen solo, het kan wel, maar in combinatie met de buien waar soms wel 28 knopen wind in zit, de golven, zeiltrim, boeien, en niet te vergeten de overige deelnemers, is dat een drukke job aan boord.
Op VHF kanaal 10 komt de melding van een deelnemer die een arm gebroken heeft. Het is Ronald, schipper van de Orion, Omdat Ronald solo vaart besluiten wij uit de wedstrijd te gaan en Rob over te zetten op de Orion. Via de VHF meldt de waterpolitie ook assistentie te verlenen. Daar zijn we, vooral met dit weer, blij mee.
Een uur later, liggen de politieboot P96, de Orion en de Second Love in de haven en Ronald in de ambulance, onderweg naar het ziekenhuis.
De schippers zijn nog druk in de race, een lang lint van witte zeilen over het Volkerak. Van boei naar boei richting finish. In donkere buien zitten gemene windvlagen. Vanwege de harde wind zijn er nog een paar uitvallers; zelf uit de wedstrijd stappen getuigd van goed zeemanschap. Materiaalbreuk kan duiden op nalatig onderhoud of gewoon pech.
Tussen de haven hoofden finishen één voor één de zeilschepen. tijden worden genoteerd.
Even later is het bij de loods een drukte van jewelste. Henk doet goed zaken met zijn heerlijk broodje bal. Om ongeveer 17.00 uur is het prijsuitreiking. eerst wordt in vogelvlucht de wedstrijd geëvalueerd; Onverwacht harde wind, overtrekkende buien, gijpen of een stormrondje?, solo zeilen en de risico’s, marifoongebruik, dragen van reddingvesten, kortom; veiligheid.
Uitslag toerzeilwedstrijd 2013
Groep 1 |
Groep 2 |
|||||||||||||||
1
|
Jazzebelle | Jeroen van de Laar | 1 | Berserk | Lucas Prinsen | |||||||||||
2
|
Il Nostro | Antoine van der Weegen | 2 | Just Be You | Peter van Leeuwen | |||||||||||
3
|
Fylgia | Piet Scholten | 3 | Waylin | Hans Wayers | |||||||||||
4
|
Blue Whale | Dulon Gerdes | 4 | Impassam | Ton Kley | |||||||||||
5
|
Fun 4 Four | Mark van Boxsel | 5 | Freestyle | Hans Agterdenbosch | |||||||||||
6
|
Two Parts | Frank Moolenaar | 6 | Freebird | Frank van Roessel | |||||||||||
7
|
Quick | Martin van de Wolf | 7 | Cassandra | Georg Franchimont | |||||||||||
8
|
Galileo | Jos Broeders | 8 | Nossa | Miranda Franchimont | |||||||||||
9
|
De Tijd Voorbij | Henk Machielse | 9 | Vics Blue | Jan Den Hertog | |||||||||||
10
|
Vlinder | Cees van Doorn | DNF | 10 | Witte Wind | Paul Hagens | ||||||||||
11
|
Ipharra | Arjen Vonhout | DNF | 11 | Spero Invidiam | Jan-Eric Withagen | ||||||||||
12
|
Orion | Ronald Rovers | GTH | 12 | La Belle Jans 2 | Kaat Verheesen | ||||||||||
13
|
Bon Vivant | Gerard Happel | DNF | 13 | Argo | Rob Itter | ||||||||||
14
|
Allure | Max Bittner | DNF | 14 | Fado | Huub Beukers | DNF | |||||||||
DNF
|
Did Not Finish. | 15 | Second Love | Deen Houtepen | DNF | |||||||||||
GTH
|
Go To Hospital | |||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Winnaar overall |
||||||||||||||||
|
Gefeliciteerd schippers!!!!!
Na een welverdiend applaus voor de winnaars wordt de barbecue geopend. Piet Otto heeft er weer iets moois van gemaakt. Het geroosterde vlees smaakt heerlijk. Om ongeveer 12 uur zoeken de laatsten de kooi op. Moe, maar voldaan. Het was een gezellige dag, het was hard werken op het water, De uitslagen waren onvoorspelbaar, Het pilsje smaakte naar meer,
Het heeft niet heel de dag geregend, jammer van het incident met Ronald.
Ronald, namens alle deelnemers; van harte beterschap!!
2009: | 2010: | 2011: Ben Morselt | 2012: Ronald Rovers |
2013: Jeroen van de Laar | 2014: | 2015: | 2016: |
De vooruitziende blik van Deen over het weer, is deze keer minder nauwkeurig, maar dat misstaat niet weken vooraf.Is het weer nu slecht of goed? Het is maar hoe je het bekijkt. Regen is altijd minder welkom. Veel wind, nou?? Met een reef ben ik het nadeel van een te bol grootzeil onderin, deels kwijt. En de boot loopt bij golfslag lekker door.Mijn opstapper ziet de amusementswaarde toch wat minder in en belt af. Misschien is hij slimmer dan ik. Ik voel toch de morele plicht om te varen. Of is dit de smoes voor mezelf om mee te doen? Ik heb mijn buurman Marc nog gepolst om als opstapper mee te gaan. Blijkbaar heeft die hetzelfde virus als ik en gaat ‘single handed’ zoals dat heet. Deze uitdrukking kreeg voor mij een heel letterlijke betekenis later die dag. Solo varen is dus iets anders dan single handed!Ik bereid me voor op de wedstrijd en vaar uit. Goed gekleed, reddingsvest aan, marifoon op kanaal 10, gps in de kuip, wat eetbaars en drinken binnen handbereik, stuurautomaat stand-by. Laat maar komen!Vlak voor de start nog overstag…loopt de fokkeschoot niet goed om de trommel met gevaar voor vastlopen, dus snel los en opnieuw. Kostte tijd dus de start is te laat. Ik heb niet geteld, maar bij de B boei kan ik als 2e ? ronden. Dat gaat goed. Zo, nu de A boei en op weg voor het lange rak naar D.Koppositie en gps geeft 6.5 – 7.5 knts. Ik kijk zo af en toe eens om naar de achtervolgers. Wouw, wat gaat ie lekker. En dan D boei, wat zal ik doen? Afvallen en door de wind of gijpen? Gaat veel sneller. Ik zet de manoeuvre in. Kar van de overloop in het midden vast, schoot staat strak. Ik pak de talie beet en trek deze over…..Dit ging met zoveel vaart, dat mijn arm de beging niet kon volgen. Ik voel dat mijn rechter arm het niet meer doet. Oeii! Blijkbaar even verdoofd door de adrenaline. Na 10 seconden is het me wel duidelijk dat de bovenarm rechts gebroken is. Ik denk 2 dingen. Zo weinig mogelijk bewegen, breuk, splinters?, bloedvaten, zenuwbanen. En zo snel mogelijk van de boot.Shit, ik kan zo niet bij de marifoon!Ik probeer met armgebaar aandacht te trekken. Gelukkig wordt dit opgemerkt. Ik krijg later nog door dat hulp onderweg is, op dat moment zeer geruststellend.Ik heb zelf niets meegekregen van het marifoonverkeer, raar want volume stond toch hoog. Na het opstappen van de waterpolitie en daarna clubgenoot Rob, weet je dat het goed komt. Gezien de beperkte communicatie vanuit mij, vind ik dat er toch snel en doeltreffend is opgetreden.Grote pluim aan alle betrokkenen!Ja, en dan?Zoals altijd, weten we achteraf precies hoe zo’n ongeval voorkomen had kunnen worden. Ik vind wel dat we daar naar moeten kijken, het moet niet nog eens gebeuren. Ik geef in het kort mijn kijk hierop.- Voorbereidingen: punt van kritiek is het ontbreken van een marifoon binnen handbereik. Ik had nog wel een gsm in de jas, maar dat besefte ik pas toen de hulp op gang was. Verder had ik, dakzij goede kleding, gelukkig geen last van kou of nat. Dat zou alles nog onprettiger maken.- Risico’s: Het was ruig weer. De ervaring van de schipper is hierbij het belangrijkst. Wat kan de boot, wat kan de bemanning. Gelukkig zijn zeilboten te trimmen. Het is eigen beslissing of je gaat uitvaren.- Organisatie: Blijkbaar is er duidelijkheid over rollen en taken, zover je dat zo mag noemen. Het heeft in deze zeer goed geholpen bij het op gang komen van de hulp.- Samengevat: ik geloof niet dat veranderen van regels o.i.d., een ongeval kan voorkomen. De hulpverlening kan enorm geholpen worden door communicatiemiddelen, marifoon of gsm.
Ik kijk in ieder geval uit naar de tocht van 2014
Iedereen nog bedankt voor de verwarmende getoonde belangstelling.
Ronald Rovers, Orion, A44