Eerste wedstrijd: |
Vandaag, 8 mei 2013, ben ik als opstapper meegevaren in de wedstrijd van WSV De Dintel, met het schip ‘Fun4Four’ met schipper Mark van Boxsel.
|
|
Ik ben Jan-Willem Ooms uit Breda en vorig jaar ben ik begonnen met zeilen. Na 3 weekenden met een groepje op een instructieboot te hebben gevaren voel ik me al aardig zeker. |
Om meer ervaring op te doen en natuurlijk gewoon lekker buiten bezig te zijn, heb ik Mark gevraagd om eens met hem mee te mogen varen. Vorige week belde hij of ik dan zou willen aanmonsteren op zijn schip als jongste matroos en beginnend fokkenist bij een wedstrijd. En vandaag is het zo ver: ik ga deelnemen aan mijn eerste wedstrijd |
Bij aankomst op de haven werden we getrakteerd op een enorme hoosbui waardoor de boten lekker afgespoeld werden. Er was niet veel wind maar iedereen wilde graag zo lang mogelijk varen. |
Deen had geregeld dat de sluis open zou blijven dus werd er besloten route ZW2 te varen, een tocht van ca. 4 mijl. Nadat ik was opgestapt heeft Mark me eerst kennis laten maken met de boot en een aantal zaken uitgelegd. |
Daarna zijn we samen begonnen om de boot op te tuigen en wedstrijd-klaar te maken. Gelukkig was het gestopt met regenen en kwam er nog een waterig zonnetje tevoorschijn. |
Na vertrek uit de haven werd het me pas een beetje duidelijk. De organisatie had inmiddels 2 gele boeien weggelegd die de startstreep voorstellen. Hierbij was het de bedoeling om tégen de wind in te starten, precies om 20:00:00 uur. Helaas bleken niet alle schepen even fortuinlijk en eerlijk gezegd overkwam het ons ook. Een andere boot (Second Love) ging vlak voor ons langs. Mark draaide snel nog een rondje, pakte wat wind in de zeilen en ging als vierde boot over de startstreep. Na een paar keer opkruisen viel het veld iets uit elkaar waardoor het makkelijker werd om te manoeuvreren. Langzaam maar zeker gingen we vooruit en Mark stond geconcentreerd te sturen. Drie boten voor ons (Just be You, Second Love en de Freestyle), en een gele boot (Orion) vlak achter ons. Ben benieuwd wat dat gaat worden. |
Intussen had Mark uitgelegd dat elke boot een handicap heeft en de eindtijd gecorrigeerd wordt met een factor. Dit kon betekenen dat je als derde op het water lag maar toch op de eerste plaats kon eindigen. Er was dus nog hoop voor ons! De wind was wat aangewakkerd en we konden een voorzichtige 5 knopen halen. Liepen we al wat in? |
Twee schepen voor ons gingen recht op de boei af die we moesten ronden. Wij besloten overstag te gaan en deze 2 te volgen. Het derde schip ging namelijk helemaal de verkeerde kant op… Dachten we!. Toen de 2 schepen eenmaal de boei gepasseerd waren veranderde hun koers onverwachts en werd er koers gezet naar een volgende boei. Wat betekent dit? Hebben 2 schippers zich vergist? Zo te zien wel. Snel besloten we om onze koers te wijzigen en ook door te varen naar de volgende boei. Gelukkig hadden we niet veel tijd verloren en liepen we redelijk in op de schepen voor ons. In de kopgroep van 3 was het inmiddels ook erg spannend en iedereen deed zijn best om zo snel mogelijk te varen. Nadat uiteindelijk de goede boei gerond werd komen er 3 schepen recht op ons af. Wat een schitterend gezicht was dat, met op de achtergrond de ondergaande zon. |
Helaas nam de wind steeds verder af en konden we zelf amper nog 2 knopen varen na het ronden van de boei. Uiteindelijk is besloten om de wedstrijd in te korten en de finish bij de volgende gele pion te leggen. Rond half 10 passeerden we als 4e schip de finish en kon de boot afgetuigd worden. Inmiddels kwamen onze achtervolgers in een spannende eindstrijd verwikkeld aangevaren. Aan ons de eer om hun tijd zo goed mogelijk te klokken |
Terug in de haven de boot weer op z’n eigen plekje gelegd en de laatste dingen opgeruimd. Gewapend met een blikje bier en een laptop vervolgens naar het terras om de eindstand te berekenen. Na discussie over zeilen en klapschroeven werd dan eindelijk de uitslag bekend gemaakt. Geheel onverwachts eindigden we op een 3e plaats, op 30 seconden achter de nummer 2. Wauw, wie had dat gedacht. |
Lekker uitgewaaid en fris in de kop zijn we, moe en voldaan, uiteindelijk om 23.00 uur naar huis gegaan. Lekker zo’n avondje op het water. Smaakt naar meer! Dus heb je een keer plaats voor een opstapper, bel gerust. |
Bedankt Mark en alle deelnemers van WSV De Dintel voor een gezellige, sportieve avond. |
Jan-Willem Ooms
|
|
|
Status: |
|
"S" = meegedaan |
"DNS" = niet gestart |
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht |
"DSQ" = gediskwalificeerd |
Starttijd: 20:00 |
Uitslag:
|
1e
|
|
|
|
|
|
|
Gecorrigeerde
|
Aantal
|
Ranking
|
Nr.
|
Bootnaam |
Boottype |
Schipper |
SW-cijfer
|
Status:
|
Finishtijd
|
finishtijd
|
punten
|
1
|
5
|
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
s
|
20:56:30
|
21:03:51
|
0,75
|
2
|
9
|
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
s
|
21:00:50
|
21:08:21
|
2,00
|
3
|
3
|
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
s
|
21:08:38
|
21:08:55
|
3,00
|
4
|
2
|
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
s
|
20:59:05
|
21:09:06
|
4,00
|
5
|
1
|
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
s
|
21:35:30
|
21:10:13
|
5,00
|
6
|
8
|
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
s
|
21:14:34
|
21:10:41
|
6,00
|
7
|
7
|
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
s
|
21:14:57
|
21:12:46
|
7,00
|
8
|
12
|
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
s
|
21:15:05
|
21:15:51
|
8,00
|
9
|
4
|
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
s
|
21:26:50
|
21:20:38
|
9,00
|
10
|
13
|
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
s
|
21:26:50
|
21:22:56
|
10,00
|
11
|
11
|
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
dnf
|
|
|
12,00
|
12
|
6
|
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
13
|
10
|
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
dns
|
|
|
14,00
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede wedstrijd: |
Wat zou het weer doen? |
De verwachtingen waren in beginsel nogal wat regen en een matig windje. Iets van 3-2 inkakkend naar 2-1 Bft en draaiend van west naar zuidwest. Met het palaver waaide een lekkere 3 west – zuidwest en … , de zon schijnt. Gekozen werd voor de baan zuidwest 2. De langzame boten zouden een ultieme poging doen om 19.30 uur gps-tijd te starten, de rest (snellere) om 19.45 uur. |
Snel, snel de laatste zaken op orde maken, koers uitzetten op de wedstrijdkaart, juiste rondingen om de boeien intekenen en losgooien. |
Eerste obstakel is de Manderssluis, er komt nog een binnenvaarder naar binnen. Nog 17 minuten voor de start (19.30). De startlijn moet nog gelegd worden. Door de sluis …, nog 12 minuten voor de start. |
Buiten de havenmond wind op kop, zeilen zetten, motor uit en dan … , gaan. De Vlinder stevent al op de startlijn af. De Ardea ligt op een koers ZW voor de startlijn. Het is 19.33.44 uur als de Ardea de startlijn passeert. De Vlinder heeft koers op S1 en maakt daar haar eerste slag. Ze vaart wel een erg ruime koers, zowat terug. Ik geef een brul en wijs dat ze nog verder moeten naar S4. Of ze het gehoord hebben … , ik denk het niet. De Ardea gaat met een 6 knopen op S4 af. Ze zal het net niet halen en moet nog een slag slaan om S4 te ronden. |
Richting S2 en ondertussen start het grote veld. S2 gerond en weer naar S4. Ten opzichte van de wind is de baan ZW een gunstige baan, nagenoeg zonder kruisrak. De eerste schepen hebben S4 al gerond. De Ardea wordt voorbij gelopen voordat zij voor de 2e maal S4 bereikt. Even opletten bij S4 want het middenveld passeert. Op weg naar de volgende ton Zorgen dat de zeilen goed staan. |
(Jongens bedankt voor de trimlessen : ) Het middenveld steekt voorbij op weg naar S6. Het is spannend, ik weet dat de Ardea goed in de race zit. S6 gerond en dan voor de wind naar de finish. De wind kakt een beetje in en blijft net teveel op west om een melkmeisje te kunnen varen. Finish om 20.40 uur. Een fijne en mooie zeilavond is ten einde. Op naar de box, aftuigen en dan de uitslag. |
Uitslag:
|
2e
|
Starttijd: 19:45 |
|
|
|
|
Gecorrigeerde
|
Aantal
|
Ranking
|
Nr.
|
Bootnaam |
Boottype |
Schipper |
SW-cijfer
|
Status:
|
Finishtijd
|
finishtijd
|
punten
|
1
|
7
|
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
s
|
20:36:16
|
20:34:46
|
0,75
|
2
|
5
|
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
s
|
20:29:22
|
20:35:08
|
2,00
|
3
|
3
|
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
s
|
20:35:10
|
20:35:22
|
3,00
|
4
|
10
|
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
s
|
20:30:38
|
20:35:25
|
4,00
|
5
|
8
|
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
s
|
20:38:25
|
20:35:38
|
5,00
|
6
|
1
|
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
s
|
20:40:05
|
20:21:32
|
6,00
|
7
|
2
|
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
s
|
20:29:27
|
20:36:59
|
7,00
|
8
|
12
|
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
s
|
20:37:05
|
20:37:37
|
8,00
|
9
|
13
|
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
s
|
20:40:28
|
20:37:59
|
9,00
|
10
|
4
|
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
s
|
20:48:45
|
20:44:12
|
10,00
|
11
|
11
|
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
dnf
|
|
|
12,00
|
12
|
6
|
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
13
|
9
|
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Derde wedstrijd: |
De derde woensdagavond wedstrijd beloofd een regenachtige avond te worden met een zwakke wind. |
Tijdens het palaver begon het te miezeren, maar de wind was toch verassend goed waardoor er gekozen werd voor de Noord- West 2 baan. Na het zeilklaar maken, zo snel mogelijk de sluis door, om zo voor de starttijd nog een beetje in te kunnen varen. |
De GPS kruipt richting 19:45 uur en we maken ons op voor de 4,2 mijl van de Noord West 2 baan. Het blijkt lastig in te schatten tijdig te starten, omdat bij het passeren van de startlijn de GPS tijd al op ruim 19:47 uur staat. |
Hoog aan de wind naar de eerste boei om vervolgens overstag te gaan en met een halfwindse koers naar boei S4 te varen, deze moet stuurboord gerond worden. |
We hebben gezien dat we minder hoog aan de wind kunnen, dan de rest van het strijdveld en we besluiten ter hoogte van boei S4 nog een stuk door te varen, om vervolgens goed hoog aan de wind uit te komen bij boei S3. |
Dit blijkt een goede keuze te zijn, omdat een aantal van onze voorgangers een extra slag moeten maken om goed uit te komen. |
Toch lopen we niet in, dus onze hoop is gevestigd op een “voor de windse koers” van boei S3 naar S4. Tevergeefs, we willen we willen maar niet inlopen, we trimmen, communiceren, concentreren, maar het blijkt niet onze avond te zijn. |
Het miezert nog steeds als we hoog aan de wind richting boei S5 varen en merken dat de wind gaat vallen . De snellere schepen hebben inmiddels boei S6 gerond en varen richting de finish. |
Nat, verkleumd en enig sinds balend komen we terug in de haven. |
Tijdens het bekend maken van de finish tijden, zijn we onder het genot van een biertje en goed gezelschap van onze mede-zeilers onze teleurstelling snel vergeten. |
Volgende keer beter….. De bemanning van “Il Nostro”
|
|
Status: |
|
"S" = meegedaan |
"DNS" = niet gestart |
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht |
"DSQ" = gediskwalificeerd |
Starttijd: 19:45:00 |
Uitslag:
|
3e
|
|
|
|
|
|
|
Gecorrigeerde
|
Aantal
|
Ranking
|
Nr.
|
Bootnaam |
Boottype |
Schipper |
SW-cijfer
|
Status:
|
Finishtijd
|
finishtijd
|
punten
|
1
|
10 |
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
s
|
20:35:05
|
20:40:20
|
0,75
|
2
|
5 |
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
s
|
20:35:35
|
20:42:09
|
2,00
|
3
|
3 |
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
s
|
20:42:40
|
20:42:54
|
3,00
|
4
|
7 |
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
s
|
20:45:39
|
20:43:53
|
4,00
|
5
|
9 |
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
s
|
20:38:53
|
20:45:33
|
5,00
|
6
|
12 |
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
s
|
20:45:15
|
20:45:52
|
6,00
|
7
|
8 |
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
s
|
20:50:10
|
20:46:46
|
7,00
|
8
|
1 |
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
s
|
20:56:18
|
20:33:27
|
8,00
|
9
|
13 |
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
s
|
20:51:37
|
20:48:38
|
9,00
|
10
|
6 |
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
s
|
20:52:50
|
20:40:12
|
10,00
|
11
|
4 |
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
s
|
21:06:36
|
21:00:46
|
11,00
|
12
|
2 |
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
dns
|
|
|
14,00
|
13
|
11 |
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stand na de derde race
|
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste) |
|
|
|
|
|
|
Aantal punten per race: |
|
Ranking
|
Nr.
|
Bootnaam: |
Boottype: |
Schipper: |
SW-cijfer |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
1
|
5 |
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
0,75
|
2,00
|
2,00
|
|
|
|
|
|
|
0,75
|
2
|
7 |
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
7,00
|
0,75
|
4,00
|
|
|
|
|
|
|
0,75
|
3
|
10 |
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
14,00
|
4,00
|
0,75
|
|
|
|
|
|
|
0,75
|
4
|
9 |
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
2,00
|
14,00
|
5,00
|
|
|
|
|
|
|
2,00
|
5
|
3 |
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
3,00
|
3,00
|
3,00
|
|
|
|
|
|
|
3,00
|
6
|
2 |
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
4,00
|
7,00
|
14,00
|
|
|
|
|
|
|
4,00
|
7
|
1 |
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
5,00
|
6,00
|
8,00
|
|
|
|
|
|
|
5,00
|
8
|
8 |
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
6,00
|
5,00
|
7,00
|
|
|
|
|
|
|
5,00
|
9
|
12 |
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
8,00
|
8,00
|
6,00
|
|
|
|
|
|
|
6,00
|
10
|
4 |
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
9,00
|
10,00
|
11,00
|
|
|
|
|
|
|
9,00
|
11
|
13 |
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
10,00
|
9,00
|
9,00
|
|
|
|
|
|
|
9,00
|
12
|
6 |
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
14,00
|
14,00
|
10,00
|
|
|
|
|
|
|
10,00
|
13
|
11 |
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
12,00
|
12,00
|
14,00
|
|
|
|
|
|
|
12,00
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vierde wedstrijd: |
Vandaag 29 mei is het een druilerige dag met een fors windje gedurende de middag. |
Gespannen sta ik op de steiger en zie nog maar weinig bedrijvigheid in de haven. Tot nu toe zag ik slechts 3 schippers. |
Even lijkt het erop dat er maar een paar boten zullen gaan varen, maar tegen 19.00 uur komen nog de laatste deelnemers zich melden. |
Voor het palaver gaan de ”la belle Jans” en de “Ardea” al naar buiten. Jan-Eric zou de start boeien meteen gaan uitleggen en dan samen met de “Ardea” om half acht starten. Wij volgen, startend om 19.45 uur. |
Mocht bij het palaver de voorlopig gekozen baan veranderen zou ik dit telefonisch melden.
|
We waren het al gauw eens: de baan NW2 gaan we weer varen, zoals we verwacht hadden. Er hoeft niets gewijzigd te worden. Eenmaal buiten op de Volkarak zien we dat beide schepen al aan het starten zijn en wij met z`n zevenen maken ons op voor de start. U leest het goed dit maal dus slechts 9 schepen aan de start. Maar deze echte “diehards” laten zich niet afschrikken van slechts 11 graden mogelijk met een beetje regen en een redelijke wind die volgens “windguru” zou afnemen naar 7 knopen. |
Na nog wat oefenen met de schoten, de achterstag spanner, en de instellingen van de schootrail op het dek, Wat is de eerste te ronde boei, zijn schipper en de opstappers van de “Vics Blue” het eens over hoe te starten en wie wat moet doen. |
De startlijn is perfect neergelegd en ligt precies in de wind, en dat voor de eerste keer deze boeien leggen. Goed zo Jan-Eric. We varen ruim terug van de startlijn weg. Nog anderhalve minuut tot de start. We draaien om en gaan hoog aan de wind over bakboord naar onze hoge startboei. Dit plan hadden meer schepen alleen niet allemaal hoog maar ruimer naar de boei. Na een beetje verbale druk te hebben uitgeoefend, moet de “Il Nostro” helaas boven de startboei varen, om niet in te dringen, draaien en dus later starten. |
De “Two Parts” ziet het onheil tijdig in, viert de grootschoot en mindert voldoende vaart om niet in te dringen en achter de “Vics Blue” te starten. Hij hindert hiermee wel een beetje onze concurrenten, maar dat vinden wij wel “oké”. |
We ronden als eerste de eerste boei met de beide “Sun Fast`s” op de hielen. Bij de tweede boei gaan we iets te krap in ons bakboord rak naar de boei toe en moeten flink knijpen om de boei te ronden en het onvermijdelijke gebeurd dan ook. De “Freestyle” loopt over ons heen omdat we alle vaart verloren hebben. |
Nog één keer weten we in een bakboord stuurboord positie de “Freestyle” tot uitwijken te dwingen, maar de rest van de race wordt het achtervolgen. Ook mijn harde motiverende woorden van, aan die schoot, kom op draaien aan die lieren, laat zien dat je spinazie hebt gegeten, niet lieren, maar vieren, mochten het tij niet doen keren. |
We nemen de kop niet meer over. De “Just be you”, die de “Freestyle al enkele keren de baas is geweest” met een andere roerganger, moet nu ons beide achtervolgen in derde positie, het geen de volgorde van de drie eerste schepen op de finish bepaalde. Maar achter ons wordt ook flink gevochten. Zelfs de “La Belle Jans”, die mogelijk haar laatste race vanavond vaart ( schip ligt te koop) wordt pas laat in de race voorbij gevaren. Na het berekenen van de gecorrigeerde zeiltijd bleken er zelfs twee schepen gefinisht te zijn met uiteindelijk één seconde verschil. De “Orion” blijkt weer voorin te eindigen, op rating derde. Het is dus veel spannender dan voorgaande jaren. Ook het napraten is weer relaxed. Onder het genot van een biertje en een knabbeltje wordt de race geanalyseerd. |
Zo werd de ongeschreven regel, dat vrouwelijke bemanning soms de prestatie van de schipper kan verbeteren, als statement aangenomen, en dat dit de oorzaak was van de laatste plaats van Bas de Vooght, die zonder zijn dochter had gevaren. Hij had met haar namelijk al enkele keren laten zien dat zij samen goed in de midden moot mee kunnen. |
“Alle handen blijken weer op één sportieve zeilbuik”, zo eensgezind zijn we. Gelukkig bleef deze dag de wind weer goed waaien en was het uiteindelijk droog. De lage temperatuur heeft ons door de spanning en de adrenaline geen parten gespeeld |
Bij de uitslag bleek de “Vics Blue” zijn overall positie versterkt te hebben door, toch weer te winnen. Dit verzacht zeker mijn harde woorden naar mijn bemanning. Alle lof voor deze mannen, die als crew op een vreemde boot toch weer uitstekend gepresteerd hebben ondanks mijn verwensingen. Mijn dank hiervoor. |
Wat zal het antwoord zijn de volgende week van de concurrenten. |
Komt de “Just Be You” toch weer langszij, of zorgt de “Orion” nog voor een verrassing. |
5 juni zullen we het zien. En ik hoop dat alle deelnemers deze spannende strijd mee willen beleven. |
Gr. schipper van de Vics Blue””,
|
Jan den Hertog |
Status: |
|
"S" = meegedaan |
"DNS" = niet gestart |
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht |
"DSQ" = gediskwalificeerd |
Starttijd: 19:45:00 |
Uitslag:
|
4e
|
|
|
|
|
|
|
Gecorrigeerde
|
Aantal
|
Ranking
|
Nr.
|
Bootnaam |
Boottype |
Schipper |
SW-cijfer
|
Status:
|
Finishtijd
|
finishtijd
|
punten
|
1
|
10 |
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
s
|
20:36:36
|
20:42:01
|
0,75
|
2
|
2 |
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
s
|
20:35:15
|
20:43:46
|
2,00
|
3
|
7 |
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
s
|
20:45:35
|
20:43:49
|
3,00
|
4
|
5 |
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
s
|
20:37:40
|
20:44:31
|
4,00
|
5
|
3 |
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
s
|
20:45:28
|
20:45:43
|
5,00
|
6
|
8 |
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
s
|
20:49:49
|
20:46:26
|
6,00
|
7
|
4 |
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
s
|
20:53:23
|
20:48:30
|
7,00
|
8
|
13 |
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
s
|
20:52:17
|
20:49:16
|
8,00
|
9
|
6 |
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
s
|
20:45:51
|
20:34:17
|
9,00
|
10
|
1 |
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
s
|
20:59:20
|
20:35:41
|
10,00
|
11
|
9 |
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
12
|
11 |
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
13
|
12 |
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stand na de derde race
|
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste) |
|
|
|
|
|
|
Aantal punten per race: |
|
Ranking
|
Nr.
|
Bootnaam: |
Boottype: |
Schipper: |
SW-cijfer |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
1
|
10 |
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
14,00
|
4,00
|
0,75
|
0,75
|
|
|
|
|
|
1,50
|
2
|
5 |
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
0,75
|
2,00
|
2,00
|
4,00
|
|
|
|
|
|
2,75
|
3
|
7 |
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
7,00
|
0,75
|
4,00
|
3,00
|
|
|
|
|
|
3,75
|
4
|
2 |
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
4,00
|
7,00
|
14,00
|
2,00
|
|
|
|
|
|
6,00
|
5
|
3 |
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
3,00
|
3,00
|
3,00
|
5,00
|
|
|
|
|
|
6,00
|
6
|
9 |
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
2,00
|
14,00
|
5,00
|
14,00
|
|
|
|
|
|
7,00
|
7
|
1 |
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
5,00
|
6,00
|
8,00
|
10,00
|
|
|
|
|
|
11,00
|
8
|
8 |
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
6,00
|
5,00
|
7,00
|
6,00
|
|
|
|
|
|
11,00
|
9
|
12 |
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
8,00
|
8,00
|
6,00
|
14,00
|
|
|
|
|
|
14,00
|
10
|
4 |
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
9,00
|
10,00
|
11,00
|
7,00
|
|
|
|
|
|
16,00
|
11
|
13 |
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
10,00
|
9,00
|
9,00
|
8,00
|
|
|
|
|
|
17,00
|
12
|
6 |
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
14,00
|
14,00
|
10,00
|
9,00
|
|
|
|
|
|
19,00
|
13
|
11 |
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
12,00
|
12,00
|
14,00
|
14,00
|
|
|
|
|
|
24,00
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vijfde wedstrijd: |
|
|
Mijn ouders hebben onlangs een motorsailer gekocht en we zijn lid geworden van deze verenigingAangezien we geen van allen kunnen zeilen heeft mijn vader gevraagd of hij een keer met Deen mee mocht varen op de woensdagavondwedstrijd. |
Ik vond het na de verhalen van mijn vader ook wel een keer leuk. Zo gezegd zo gedaan. |
We kwamen om zeven uur op de haven, ik zag overal al mensen hun boot klaar maken voor actie.
|
Na een korte discussie waren ze het eens over de windrichting en een besluit werd genomen. |
Wij moesten precies om kwart voor acht starten, dus hup de haven uit en laveren voor de startlijn. |
Er moest ook iemand bij de klok zitten om de tijd naar Deen te roepen zodat hij iets in kon drukken. Een stopwatch of zo. |
Nadat we gestart waren zagen we dat een andere boot wat pech had met het grootzeil ( na de wedstrijd hoorde we dat er een bout was afgebroken). |
Wij gingen zelf als een pijl ervandoor en gingen flink schuin door het water. |
Ik vond het best cool. |
Onderweg zagen we ook nog een andere deelnemer die niet zo heel goed oplette en vlak voor een binnenvaartschip terecht kwam.
|
Het binnenvaartschip moest flink achteruitslaan om te remmen, maar gelukkig liep het goed af. Ondertussen maakten we flink snelheid en na een ruim uur waren we weer over de finish. |
Na nog een rondje gevaren te hebben zijn we terug de haven in gevaren en hebben we nog wat gedronken op het terras van het clubhuis. |
Ik geloof dat we derde zijn geworden. |
Ik vond het erg leuk, dus hartstikke bedankt Deen dat ik mee mocht! |
Eveline Leijten
|
|
Vijfde Race
|
|
Status: |
"S" = meegedaan |
"DNS" = niet gestart |
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht |
"DSQ" = gediskwalificeerd |
Starttijd: 19:45:00 |
|
Uitslag:
|
|
|
|
|
|
|
|
Gecorrigeerde
|
Aantal
|
Ranking
|
Nr.
|
Bootnaam |
Boottype |
Schipper |
SW-cijfer
|
Status:
|
Finishtijd
|
finishtijd
|
punten
|
1
|
2 |
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
|
|
20:50:42
|
0,75
|
2
|
5 |
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
|
|
20:51:00
|
2,00
|
3
|
9 |
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
|
|
20:52:24
|
3,00
|
4
|
7 |
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
|
|
20:52:54
|
4,00
|
5
|
10 |
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
|
|
20:54:17
|
5,00
|
6
|
8 |
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
|
|
20:54:32
|
6,00
|
7
|
13 |
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
|
|
20:56:11
|
7,00
|
8
|
3 |
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
|
|
20:56:17
|
8,00
|
9
|
1 |
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
|
|
20:52:52
|
9,00
|
10
|
11 |
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
|
|
21:14:29
|
10,00
|
11
|
4 |
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
|
|
|
14,00
|
12
|
6 |
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
|
|
|
14,00
|
13
|
12 |
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
|
|
|
14,00
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tussenstand na vijfde wedstrijd: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aantal punten per race: |
|
Ranking
|
Nr.
|
Bootnaam: |
Boottype: |
Schipper: |
SW-cijfer |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
1
|
5 |
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
0,75
|
2,00
|
2,00
|
4,00
|
2,00
|
|
|
|
|
4,75
|
2
|
10 |
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
14,00
|
4,00
|
0,75
|
0,75
|
5,00
|
|
|
|
|
5,50
|
3
|
2 |
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
4,00
|
7,00
|
14,00
|
2,00
|
0,75
|
|
|
|
|
6,75
|
4
|
7 |
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
7,00
|
0,75
|
4,00
|
3,00
|
4,00
|
|
|
|
|
7,75
|
5
|
3 |
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
3,00
|
3,00
|
3,00
|
5,00
|
8,00
|
|
|
|
|
9,00
|
6
|
9 |
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
2,00
|
14,00
|
5,00
|
14,00
|
3,00
|
|
|
|
|
10,00
|
7
|
8 |
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
6,00
|
5,00
|
7,00
|
6,00
|
6,00
|
|
|
|
|
17,00
|
8
|
1 |
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
5,00
|
6,00
|
8,00
|
10,00
|
9,00
|
|
|
|
|
19,00
|
9
|
12 |
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
8,00
|
8,00
|
6,00
|
14,00
|
14,00
|
|
|
|
|
22,00
|
10
|
13 |
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
10,00
|
9,00
|
9,00
|
8,00
|
7,00
|
|
|
|
|
24,00
|
11
|
4 |
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
9,00
|
10,00
|
11,00
|
7,00
|
14,00
|
|
|
|
|
26,00
|
12
|
6 |
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
14,00
|
14,00
|
10,00
|
9,00
|
14,00
|
|
|
|
|
33,00
|
13
|
11 |
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
12,00
|
12,00
|
14,00
|
14,00
|
10,00
|
|
|
|
|
34,00
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zesde wedstrijd: |
Beste zeilers van de woensdag avond, |
Na een debacle vorige week waren we erg gespannen om deze wedstrijd in een goed resultaat om te zetten. Moet lukken met Jan-Eric, schipper van de “labelle Jans” als opstapper aangevuld met mijn bejaarde buurman. Een duidelijk lagere gemiddelde leeftijd ten opzichte van vorige week, toen ruim 65 jaar. Her grootschootblok is deugdelijk gerepareerd en Jan-Eric heeft geplastificeerde banenkaarten, dus niets staat in de weg. Zeker niet met een weersvoorspelling van west tot zuidwest 4 bft.
|
Echter weer komen we bedrogen uit. Het begint al dat Jan-Eric geen banenkaarten bij zich heeft en vooraf aan de wedstrijd onder mijn neus staat te onderhandelen met de bemanning van de “Just be You” over een omkoopsom?!!!! Maar goed, na wijs beraad wordt er besloten om zuidwest 1 te gaan varen in plaats van baan 2. Er staat niet bar veel wind, maar volgens de bekende weer site`s blijft het redelijk waaien. 2-3 bft !!!! Mijn bemanning merkt op dat ik een beetje slecht gehumeurd ben. Ja, mijn windmeter doet het dan wel weer, maar ik krijg mijn marifoon niet aan de gang. Deze blijft “open antenne” op mijn display tonen, wat ik ook probeer. Zelfs die middag een nieuw stekkertje gemonteerd aan de antenne. Dus geen precieze tijd registratie en wij alle drie dragen geen horloge. Gelukkig heeft Jan-Eric, die er heel veel naar uitgezien heeft om met de “Vics Blue”mee te mogen varen, een telefoon met een groot display en de juiste tijd. Nukkig hijs ik de zeilen terwijl we naar buiten moteren. De val spanning zeker niet te strak, het onderlijk van het grootzeil ook iets losser bij deze wind, en de mastbuiging toch fors doorgezet omdat mijn uitgezeild grootzeil ander toch veel te veel bolling diepte heeft voor het eerste kruisrak. |
Eenmaal buiten zeilen controleren af alles goed getrimd staat. Gezien de plooien bij de voorlijken van de zeilen alles veel te strak. Dus losser zetten. Ik zit nog niet in de kuip of blijkt het alweer te strak te staan. De wind gaat inkakken. Dan de kraanlijn maar iets aanhalen om voldoende twist te krijgen. Nog 7 minuten tot de start wordt er door mijn bemanning geroepen. We draaien om en varen richting de startlijn, waar een aantal schepen zich al te vroeg verzameld hadden. |
Mijn bemanning merkt op dat we veel te vroeg aan de startlijn zullen zijn. Waarop ik antwoord gaat wel meevallen als we door even wat koers veranderingen enige vaart uit het schip halen. De “Vics Blue”reageert traag met een beetje tegenzin, maar blijft gehoorzamen. |
Uiteindelijk met nagenoeg geen wind, weten we ons als tweede over de startlijn te wurmen en zijn de eerst liggende “Fun 4 Four” tergend langzaam aan het inhalen. Doordat er totaal geen wind meer is, is de bemanning met handkracht aan de schoothoek en ik als stuurman met handkracht het achterlijk net boven de giek de bolling te geven die nog voortstuwing zou kunnen genereren. |
Dan houdt Mark het voor gezien. Hij start de motor en is daarmee gediskwalificeerd. |
|
Wij besluiten tot het bittere eind door te zeilen zeker omdat ik op mijn concurrenten voor lig en de punten hard nodig zal hebben. We hebben dan toch al zeker meer dan 50 meter gezeild en de andere achter ons duidelijk minder. |
En dat in zo`n 20 minuten! Dan komt de kwade boodschap over de marifoon. |
De wedstrijd wordt afgebroken. |
Opgelucht dat deze ergernis voorbij is strijk ik mijn zeilen terwijl het schip achter mij plots weer vaart begint te maken door een zuchtje wind. |
Hij heeft geen marifoon aanstaan en weet niet dat deze prestatie voor niets is. |
Teleurgesteld moteren we terug naar de haven. |
Jan-Eric, omdat die er zo naar uit had gezien om met de “Vics Blue” mee te zeilen. |
Harrie, mijn buurman, die toevallig naast mij woont, |
omdat dit zijn eerste wedstrijd zou gaan worden en ik omdat ik nu geen goede plaats heb kunnen zeilen om de aansluiting met de kop te verbeteren. Alleen de “Two Parts“ dobbert nog enige tijd door. Zij waren toch niet voor geen wedstrijd van de andere kant van Brabant komen rijden en blijven nog even op het water genieten. Er was een groot lichtpuntje: Iedereen maar dan ook iedereen was op tijd door de sluis, die voor het eerst `s avonds weer de deuren zou sluiten tegen de nog te verwachten blauwalg. |
Na een iets langere borrel en een verrassende uitslag, ging iedereen weer naar zijn vertrouwde thuisfront. |
Alleen wij bleven aan boord. |
Groeten van de “Vics blue” die niet erg in zijn element was en zijn bemanning. |
|
Status: |
Zesde Race
|
"S" = meegedaan |
"DNS" = niet gestart |
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht |
"DSQ" = gediskwalificeerd |
Starttijd: 19:45:00 |
Uitslag:
|
|
|
|
|
|
|
|
Gecorrigeerde
|
Aantal
|
Ranking
|
Nr.
|
Bootnaam |
Boottype |
Schipper |
SW-cijfer
|
Status:
|
Finishtijd
|
finishtijd
|
punten
|
1
|
2 |
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
|
|
|
9,00
|
2
|
3 |
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
|
|
|
9,00
|
3
|
4 |
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
|
|
|
9,00
|
4
|
5 |
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
|
|
|
9,00
|
5
|
7 |
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
|
|
|
9,00
|
6
|
10 |
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
|
|
|
9,00
|
7
|
11 |
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
|
|
|
9,00
|
8
|
13 |
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
|
|
|
9,00
|
9
|
1 |
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
|
|
|
14,00
|
10
|
6 |
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
|
|
|
14,00
|
11
|
8 |
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
|
|
|
14,00
|
12
|
9 |
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
|
|
|
14,00
|
13
|
12 |
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
|
|
|
14,00
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zevende wedstrijd: |
De één na laatste wedstrijd van het seizoen alweer! |
Het gaat na deze wedstrijd wel duidelijk worden welke schippers nog kans gaan hebben op de overwinning. |
Als we om 19:00 uur palaver hebben blijkt dat er dit keer niet zo veel schepen zijn. We staan met acht schippers en hun bemanning te overleggen welke baan we gaan varen. Uiteindelijk besluiten we om een baan 2 te varen (4,1 mijl). De sluis sluit om 21:30 dus we moeten wel zorgen dat we op tijd weer binnen zijn. |
Alle schepen starten gewoon om 19:45 en De Vlinder start een kwartiertje eerder. Ik heb naast mijn vaste maat Michiel een opstapper (Remy) aan boord die het wel leuk vond om een keer mee te varen met een wedstrijd. Gelukkig heeft Remy ook ervaring met zeilen alleen is hij dit gewend op open boten. Het blijkt toch iets harder te waaien dan verwacht en de Fun4Four heeft een behoorlijk grote Genua, een extra handje kan dus geen kwaad bij het overstag gaan. |
Vlak voor de start merk ik dat de Il Nostro ons al volgt. Antoine (schipper van de Il Nostro) heb ik ons geheim van een goede start uitgelegd en hij volgt nu, zodat ze ook een goede start zullen hebben. |
Ondertussen is De Vlinder al gestart. We varen over de startlijn in de verkeerde richting en timen de resterende tijd tot aan de start. Nog 10 minuten te gaan. We varen door tot er nog 6 minuten te gaan is tot de start en varen dan over stuurboord weer terug naar de startlijn. Als we een klein beetje te vroeg bij de start zijn kunnen we besluiten parallel aan de startlijn door te varen en op het laatste moment overstag gaan, zodat we over bakboord kunnen starten. Als we precies goed timen zouden we kunnen besluiten over stuurboord te starten echter moeten we dan wel iedereen voor laten gaan. |
Aan loef van ons vaart de Il Nostro nog steeds. De Freestyle en de Vics Blue komen over bakboord aan. Aan stuurboord van ons vaart de Two Parts. Zij gaan ook over bakboord starten. We besluiten iets af te vallen en dan wat ruimer ook over bakboord aan te varen. We gaan overstag en varen nu over bakboord naar de start. Nog 45 seconden te gaan…. we zetten de zeilen door en gaan op volle snelheid naar de start. Nog een paar seconden en dan is het tijd. We gaan over de start. Aan lij van ons gaan de Freestyle en de Vics Blue ook over de lijn. Oog voor de Il Nostro hebben we niet meer. Als ze ons er maar niet uit kunnen loeven. We hebben echter voldoende ruimte. Het is echt een lekker, zeg maar het perfecte, windje voor de Fun4Four. |
Met deze wind en met deze zeilvoering kunnen we voldoende voordeel hebben om weer voorin te eindigen. Dat betekent wel dat we zo strak mogelijk moeten varen. We doen ons uiterste best om iedere overstag manoeuvre zo strak mogelijk uit te voeren. |
Na de derde overstag hebben we dit aardig in de vingers. Het blijkt nu wel ontzettend handig dat we Remy hebben meegenomen. Remy en Michiel zorgen er samen voor dat de Genua na iedere overstag weer perfect staat. Ik probeer zelf met de juiste twist, de doorbuiging van de mast in combinatie met valspanning en achterstagspanning, voor de juiste zeiltrim te zorgen. Na de zoveelste keer mijn aanwijzingen over twist te hebben gehoord is dit voor ons het woord van de avond geworden. Remy weet nu ook wat twist is en Michiel besluit na deze avond toch de volgende keer op de cursus van Jan aanwezig te zijn. Als het 20:38:04 uur is gaan we over de finish. De Freestyle, Second Love, Vics Blue en Just be You zijn al gefinished. In de verte zien we nog wat boten komen die nog moeten finishen. We zijn zelf goed voorin in het veld meegekomen. Dat beloofd een goede uitslag te worden! |
We wachten tot de andere boten gefinished zijn en zien in de verte De Vlinder nog varen. Uiteindelijk halen we iets over negenen de gele finish tonnetjes uit het water. Terug in de haven nemen we een biertje en wachten tot iedereen weer aanwezig is. Cees van de Vlinder komt precies op tijd nog door de sluis, die netjes om 21:30 op dubbel rood gaat. Dan alle eindtijden invullen, corrigeren, sorteren en blijkt…… dat we 3e zijn geworden achter de Vics Blue en de Freestyle. De nummers 1 tot en met 3 zijn binnen 13 seconden geëindigd! Ongelofelijk, maar een fantastisch lekkere zeilavond met wind en een lekkere temperatuur. |
Om te winnen volgende keer dus nog iets beter starten. |
Groeten, Mark van de Fun4Four |
|
Status: |
Zevende Race
|
"S" = meegedaan |
"DNS" = niet gestart |
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht |
"DSQ" = gediskwalificeerd |
Starttijd: 19:45:00 |
Uitslag:
|
|
|
|
|
|
|
|
Gecorrigeerde
|
Aantal
|
Ranking
|
Nr.
|
Bootnaam |
Boottype |
Schipper |
SW-cijfer
|
Status:
|
Finishtijd
|
finishtijd
|
punten
|
1
|
10 |
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
s
|
20:33:01
|
20:38:03
|
0,75
|
2
|
2 |
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
s
|
20:30:30
|
20:38:13
|
2,00
|
3
|
3 |
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
s
|
20:38:04
|
20:38:17
|
3,00
|
4
|
5 |
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
s
|
20:34:20
|
20:40:45
|
4,00
|
5
|
9 |
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
s
|
20:35:42
|
20:41:58
|
5,00
|
6
|
13 |
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
s
|
20:46:38
|
20:43:52
|
6,00
|
7
|
4 |
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
s
|
20:48:38
|
20:44:05
|
7,00
|
8
|
11 |
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
s
|
21:20:00
|
20:52:05
|
8,00
|
9
|
1 |
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
10
|
6 |
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
11
|
7 |
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
12
|
8 |
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
dns
|
|
|
14,00
|
13
|
12 |
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tussenstand na zevende wedstrijd: |
|
|
|
|
|
|
Aantal punten per race: |
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste)
|
Ranking |
Nr. |
Bootnaam: |
Boottype: |
Schipper: |
SW-cijfer |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
5 |
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
0,75
|
2,00
|
2,00
|
4,00
|
2,00
|
9,00
|
4,00
|
|
10,75
|
2 |
10 |
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
14,00
|
4,00
|
0,75
|
0,75
|
5,00
|
9,00
|
0,75
|
|
11,25
|
3 |
2 |
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
4,00
|
7,00
|
14,00
|
2,00
|
0,75
|
9,00
|
2,00
|
|
15,75
|
4 |
3 |
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
3,00
|
3,00
|
3,00
|
5,00
|
8,00
|
9,00
|
3,00
|
|
17,00
|
5 |
7 |
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
7,00
|
0,75
|
4,00
|
3,00
|
4,00
|
9,00
|
14,00
|
|
18,75
|
6 |
9 |
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
2,00
|
14,00
|
5,00
|
14,00
|
3,00
|
14,00
|
5,00
|
|
29,00
|
7 |
8 |
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
6,00
|
5,00
|
7,00
|
6,00
|
6,00
|
14,00
|
14,00
|
|
30,00
|
8 |
1 |
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
5,00
|
6,00
|
8,00
|
10,00
|
9,00
|
14,00
|
14,00
|
|
38,00
|
9 |
13 |
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
10,00
|
9,00
|
9,00
|
8,00
|
7,00
|
9,00
|
6,00
|
|
39,00
|
10 |
4 |
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
9,00
|
10,00
|
11,00
|
7,00
|
14,00
|
9,00
|
7,00
|
|
42,00
|
11 |
12 |
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
8,00
|
8,00
|
6,00
|
14,00
|
14,00
|
14,00
|
14,00
|
|
50,00
|
12 |
11 |
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
12,00
|
12,00
|
14,00
|
14,00
|
10,00
|
9,00
|
8,00
|
|
51,00
|
13 |
6 |
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
14,00
|
14,00
|
10,00
|
9,00
|
14,00
|
14,00
|
14,00
|
|
61,00
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Achtste wedstrijd: |
Verslag van de 8e woensdag avond wedstrijd van boord van de Freestyle |
We vertrekken die avond vanuit Zevenbergen met zijn 4en, 2 vrienden en mijn dochter Sas. Ons 5e bemanningslid gaf aan als het niet echt nodig was deze keer niet mee te gaan.Vonden we prima gezien de wind en het bier en chips., |
Vanaf nu werd de woensdag avond routine gevolgd. |
Bemanning haalt de hoezen eraf, slaat schoten en het val aan, en legt alles gereed.Stroom er even uit trekken, GPS aansluiten en opstarten en de timer op het log instellen, gereed is de boel. |
O ja, wel even nog controleren of de kastdeurtjes geborgd zijn, tvv. inventaris over de vloer. |
Schipper komt op het palaver en besloten wordt om de NW1 baan te varen, voor als de wind wat inkakt, zijn we ruim op tijd terug voor de prijsuitreiking. |
Freestyle was aan de beurt voor de boeien, dus gelijk maar vertrekken. |
Aan boord nog even de route intekenen en in de kuip opplakken, pen erbij om de boeien af te strepen, ook routine. |
Nu we zelf de startlijn, de breedte en de afstand tot de eerste in de windse boei mogen bepalen, hebben we hier echt goed naar gekeken. |
Volgens ons lagen ze goed, bleek later ook. |
De wind bleek zo ongeveer 10 a 12 Kn te waaien dus dat liep best lekker.We moet met 6 andere schepen rekening houden, en natuurlijk is onze directe concurrent de Vics Blue, wel jammer dat de Just be you er niet was. |
Verder als we naar het klassement kijken is de Fun4Four ook een bedreiging voor ons. Taktiek; zoals we de laatste paar varen kijken we eerst hoeveel schepen er zijn ( 7 stuks) en schatten dan in waar de meesten zullen starten, en wat zo wie zo de gunstigste plaats is. |
Zo’n 10 min. voor de start gaan we stukjes aanvaren naar de startlijn en gelijk timen om zo een goede start te maken, althans proberen. nu zien we ook beter waar de drukte rond de startlijn zich gaat ontwikkelen. |
We kiezen er vaak voor de drukte niet op te zoeken als dit niet echt iets gaat brengen, bijv, uit moeten wijken, vuile wind, niet je eigen koers/hoogte kunnen varen, etc. Deze keer besloten we kort langs de boei aan SB te starten wat wel wat ruimte gaf zagen we, De Vics Blue koos voor de zelfde aanvaar route, echter liet schipper Jan toch wat ruimte ontstaan tussen zijn schip en de boei. |
Deze ruimte konden we met gemak op inmiddels volle snelheid pakken en echt een super start maken. |
Baan: 1: Start - S1 - S4 - S3 - S4 - NV7 – F = 3,3 mijl. |
Je let dan niet echt op alle schepen, maar achteromkijkend waren er meer scherp gestart. De stemming aan boord was als vanouds, altijd prima dus, en iedereen deed zijn werk. Na een paar boeien als eerste te hebben gerond, “moet ook gezien onze handicap” gingen we richting dijk om daar de S4 voor de 2e keer te ronden en toen ging het mis. |
Shit, de snelheid liep terug, het stuurwiel begon te trillen en we hadden een wat vreemd uitziend zog. Wat is dit, dit moet gras zijn, ja hoor, nog nooit gehad op het Volkerak, en nu in de laatste wedstrijd hebben wij dit. |
Vics Blue komt langzaam voorbij en ook de Second love loopt voorbij. |
We hadden gehoopt op een goed resultaat de laatste wedstrijd en konden nog overall 3e worden, daar gingen we voor.
|
Zo zie je maar een goede start is wel altijd hard nodig, je hebt dan vrij baan en de eigen keuzes, maar gaande de wedstrijd kan er ook van alles gebeuren. |
Terugkijkend op de serie van 8 kunnen we zeggen als Freestyle dat we redelijk gepresteerd hebben, 7 wedstrijden gevaren, 1 maal eerste en 2 maal 2e bij niet al te veel wind, en altijd een goede stemming aan boord. |
De 6e wedstrijd hebben we allemaal 9 punten aan ons broek gehad omdat de wind er echt niet was, en we een DNF hadden, |
Geen stukken gevaren of zaken die gerepareerd moeten worden, En omdat het zo lekker is om midden in de week met vrienden en dochter een uurtje lekker te zeilen samen met nog wat gekken, (wel 13 schepen ingeschreven dit jaar) gaan we volgend jaar ook weer lekker meedoen. |
Iedereen die er op de woensdag avonden bij was , bedankt voor de sportiviteit en de gezelligheid, Ik zou zeggen tot ziens en hopelijk ook weer bij de wedstrijd op 14 september |
Hans, SY Freestyle.
|
Status: |
|
"S" = meegedaan |
"DNS" = niet gestart |
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht |
"DSQ" = gediskwalificeerd |
Starttijd: 19:45:00 |
Uitslag:
|
|
|
|
|
|
|
|
Gecorrigeerde
|
Aantal
|
Ranking
|
Nr.
|
Bootnaam |
Boottype |
Schipper |
SW-cijfer
|
Status:
|
Finishtijd
|
finishtijd
|
punten
|
1
|
10 |
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
s
|
20:25:05
|
20:29:17
|
0,75
|
2
|
3 |
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
s
|
20:30:07
|
20:30:18
|
2,00
|
3
|
9 |
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
s
|
20:26:20
|
20:31:27
|
3,00
|
4
|
7 |
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
s
|
20:33:20
|
20:31:56
|
4,00
|
5
|
2 |
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
s
|
20:26:50
|
20:33:56
|
5,00
|
6
|
4 |
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
s
|
20:37:58
|
20:34:11
|
6,00
|
7
|
13 |
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
s
|
20:38:18
|
20:35:54
|
7,00
|
8
|
1 |
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
9
|
5 |
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
dns
|
|
|
14,00
|
10
|
6 |
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
11
|
8 |
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
dns
|
|
|
14,00
|
12
|
11 |
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
13
|
12 |
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
dns
|
|
|
14,00
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eindstand: |
Stand na de achtste race |
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste)
|
|
|
|
|
|
|
Aantal punten per race: |
Ranking |
Nr.
|
Bootnaam: |
Boottype: |
Schipper: |
SW-cijfer
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
10 |
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90,5
|
14,00
|
4,00
|
0,75
|
0,75
|
5,00
|
9,00
|
0,75
|
0,75
|
12,00
|
2 |
5 |
Just be you |
Jeanneau sun fast 37 |
Peter van Leeuwen |
88,5
|
0,75
|
2,00
|
2,00
|
4,00
|
2,00
|
9,00
|
4,00
|
14,00
|
14,75
|
3 |
3 |
Fun4Four |
Gib Sea 92 |
Mark van Boxsel |
99,6
|
3,00
|
3,00
|
3,00
|
5,00
|
8,00
|
9,00
|
3,00
|
2,00
|
19,00
|
4 |
2 |
Freestyle |
Jeanneau sun fast 37 |
Hans Agterdenbosch |
85,5
|
4,00
|
7,00
|
14,00
|
2,00
|
0,75
|
9,00
|
2,00
|
5,00
|
20,75
|
5 |
7 |
Orion |
van de Stad Vita 30 |
Ronald Rovers |
103,0
|
7,00
|
0,75
|
4,00
|
3,00
|
4,00
|
9,00
|
14,00
|
4,00
|
22,75
|
6 |
9 |
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89,0
|
2,00
|
14,00
|
5,00
|
14,00
|
3,00
|
14,00
|
5,00
|
3,00
|
32,00
|
7 |
8 |
Sail4Fun |
Dehler 25 CR |
Marn van Rhee |
105,5
|
6,00
|
5,00
|
7,00
|
6,00
|
6,00
|
14,00
|
14,00
|
14,00
|
44,00
|
8 |
13 |
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7
|
10,00
|
9,00
|
9,00
|
8,00
|
7,00
|
9,00
|
6,00
|
7,00
|
46,00
|
9 |
4 |
il Nostro |
Dufour 2800 |
Antoine van der Weegen |
107,7
|
9,00
|
10,00
|
11,00
|
7,00
|
14,00
|
9,00
|
7,00
|
6,00
|
48,00
|
10 |
1 |
Ardea |
Koopmans |
Bas de Vooght |
136,0
|
5,00
|
6,00
|
8,00
|
10,00
|
9,00
|
14,00
|
14,00
|
14,00
|
52,00
|
11 |
12 |
Thrassos |
Dufour 30 classic |
Ad Witters |
99,0
|
8,00
|
8,00
|
6,00
|
14,00
|
14,00
|
14,00
|
14,00
|
14,00
|
64,00
|
12 |
11 |
Vlinder |
Leisure 17 |
Cees van Doorn |
134,0
|
12,00
|
12,00
|
14,00
|
14,00
|
10,00
|
9,00
|
8,00
|
14,00
|
65,00
|
13 |
6 |
La Belle Jans |
Etap 22 |
Jan Eric Withagen |
118,0
|
14,00
|
14,00
|
10,00
|
9,00
|
14,00
|
14,00
|
14,00
|
14,00
|
75,00
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
Winnaars eerdere edities:
1999: Coen Theunisse |
2000: Jeroen van der Eng |
2001: Coen Theunisse |
2002: Joop Bierkens |
2003: Joop Bierkens |
2004: Loek Verheijen |
2005: Joop Bierkens |
2006: Hans Agterdenbos |
2007: Wim van Bentum |
2008: Loek Verheijen |
2009: Julius Zwitselaar |
2010: Hans Agterdenbos |
2011: Jan den Hertog |
2012: Jan den Hertog |
2013: Jan den Hertog |
|
|