Woensdagavond zeilcompetitie 2014

Eerste wedstrijd:

Op 7 mei  staat er een forse wind over het Volkerak. Ik ga die middag met Piet Scholten vast proefzeilen en controleren of alles naar behoren functioneert. Met tweede rif en high aspect ligt de “Vic`s Blue” lekker op het roer. Soms iets te veel hellinghoek, maar voor de voorspelde wind west 4 met uitschieters naar 5bft wel erg veel helling. De windmeter registreert in de vlagen dik 30 kn windsnelheid.
De wind zou tegen de avond nog iets afnemen, dus we gaan zeilen met dit zeilplan.

 

Na een soepje met brood begeeft de reeds voltallige bemanning zich naar het palaver. De wind is krimpend naar zuidwest en er wordt besloten baan zuidwest 3 te gaan varen van 6 mijl. In de haven lijkt de wind redelijk afgenomen te zijn en 9 boten verlaten de haven.
Achter de sluis is de werkelijke wind toch weer heftig en we zetten toch het tweede rif. De mededeelnemers varen voornamelijk met het eerste rif en waarschijnlijk iets minder voorzeil. Ik heb mijn fok II helaas thuis liggen, dus is er geen alternatief. Iedereen vaart af en aan met grote snelheden om een goede start voor te bereiden.
We presteren het om als eerste te starten, gevolgd door de “Freestyle” en de “Just Be You”. Dit zijn wel onze grootste concurrenten. Hans besluit met de “Freestyle” direct overstag te gaan. Lijkt zeker van zijn zaak als eerste de NV5 te gaan ronden. Zowel Peter op de “Just Be You” als ondergetekende trappen in deze trucage. We vallen fors af om als nog naar de boei  te varen. Maar dan lezen we het opschrift NV9. Shit Onze aanvankelijke strategie en koers was wel goed, maar de eerste wedstrijd van het seizoen ontmantelt ons rotsvast vertrouwen in de juiste boei. Gelukkig waren we niet de enige en is er zelfs een licht voordeel t.o.v. de  “Just Be You” behaald. Op een daarop volgende koers van de “Freestyle” ontstaat er weer discussie aan boord. Nadat we Hans buitenom de NV7 zien passeren en dus in de vaargeul vaart, is er een meningsverschil of dit alleen in de septemberwedstrijd is verboden of zoals de meeste stemmen aan boord bevestigden nee dit mag al een jaar niet meer in de woensdagavonden. Dat betekent diskwalificatie. Dat is wel erg zonde.
In het eerste voor de windse rak besluit ik het tweede rif eruit te halen en met het eerste rif verder te varen. De wind is iets aan het afnemen en we verliezen iets te veel vaart met te weinig doek. Kruisrakje terug  terwijl we voorbereidingen treffen om in het laatste voor de windse rak naar de finish toe ook het eerste rif er uit te kunnen halen. We zien in de verte dat er een strijd is tussen de “Freestyle” en de gelijksoortige “Just Be You”. Wij volgen op iets te grote afstand. Ook achter ons is er grote strijd tussen bootjes op voor ons ook te grote afstand. Deze hebben ondanks de afgezwakte wind nog een rif staan en ploeteren achter elkaar aan richting de finish.
Twee boten hebben opgegeven: 1 door averij aan de grootschoot en 1 omdat hij te laat aan de start verscheen, maar wel pro forma gestart was. Eenmaal terug in de haven is de stemming opper best. Iedereen heeft fantastisch kunnen zeilen, soms met aanvankelijk te veel tuig en op het einde mogelijk te weinig. Wij hebben ons gokje om met kleinere voorzeilen in te schrijven, om onze rating correctie van 3 (winnaars) punten iets dragelijker te maken in de eerste wedstrijd goed ten gunste van de uitslag kunnen benutten en hebben onze eerste tweede plaats binnen. De uiteindelijke definitieve uitslag is nog niet bekend. Er kan namelijk nog in ratings gecorrigeerd moeten worden.
Ik hoop de 14 weer op een sportieve samenkomst, met uitstekend zeilweer.
Watersport groetjes van de bemanning van de “Vics Blue”.

Status:  
"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: 20:00
Uitslag:
1e
           
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
11
Just be You Jeanneau Sun Fast 37 Peter van Leeuwen
89,5
S
20:58:25
21:07:02
0,75
2
12
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog
90,0
S
21:02:03
21:10:37
2,00
3
16
Sail4Fun Dehler 25 CR Marn van Rhee
105,5
S
21:26:13
21:20:56
3,00
4
3
Il Nostro Dufour 2800 Antoine van der Weegen
107,2
S
21:29:10
21:22:10
4,00
5
10
La Belle Jans 2 Peterson 31 Kaat Verheesen
97,0
S
21:22:03
21:25:03
5,00
6
5
Two Parts Contest 30 AC Frank Moolenaar
104,7
S
21:31:15
21:26:29
6,00
7
6
Fun4Four Gib Sea 92 Mark van Boxsel
100,6
DNF
   
10,00
8
9
Spero Invidiam Dehler 32 Jan Eric Withagen
96,0
DNF
   
10,00
9
14
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbosch
85,5
DSQ
20:57:22
 
10,00
10
1
Vlinder Leisure 17 Cees van Doorn
134,0
DNS
   
18,00
11
2
Ardea Koopmans Bas de Voogt
134,0
DNS
   
18,00
12
4
Galileo Comet 801 Jos Broeders
106,5
DNS
   
18,00
13
7
Blue Whale Compromis Class 39 Dulon Gerdes
98,5
DNS
   
18,00
14
8
Waylin Arcona 32 Hans Waijers
96,5
DNS
   
18,00
15
13
Second Love Dehler 35 CWS Deen Houtepen
89,0
DNS
   
18,00
16
15
Witte Wind Waarschip 11,95m Paul Hagens
85,0
DNS
   
18,00
17
17
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters
99,0
DNS
   
18,00
 
 Tweede wedstrijd:

Piep piep pieeeeeep!

Het is 17.30 uur wanneer de complete bemanning van de Spero Invidiam zich op de zojuist gehaalde Chinese rijsttafel stort: HONGER!!!! Na een dag hard werken is het wel even tijd om lekker te relaxen. Dan gaan we de boot klaar maken, de wind staat Noord West en die zal draaien naar Noord. In het palaver wordt afgesproken dat het een lange baan gaat worden, Noord deze keer. 5,6 mijl moet met deze wind goed te doen zijn. Er wordt druk gesproken of we er wel of geen rif in zullen doen, we zien buiten wel.
Buiten aangekomen kiest volgens mij iedereen voor een rif. Het waait toch nog behoorlijk. Ik zie zelf een schip met een tweede rif. Dat lijkt misschien wat overdreven, maar als je dat fijner vindt, gewoon doen! Een schip kan zo hard als haar bemanning durft.
Na een paar keer de verschillende koersen uitgeprobeerd te hebben besluiten we om voor de start toch nog even het rif eruit te halen. Een keus die door iedereen snel gevolgd wordt. De start mislukt door een domme fout, ik heb gewoon de verkeerde koers in mijn hoofd en ook al dat mijn bemanning mij er op attendeerde zit ik meer naar de starttijd te kijken dan naar de juiste koers. Piep, piep, pieeeeeeeep Start! Ik had mezelf aangenomen om een paar schepen te volgen maar als ze met de start al de andere kant op gaan wordt dat lastig. We gaan over stag en we zien dat de Vics Blue nagenoeg stil ligt. He zeg ik tegen Marjolijn daar gaat iets fout want Jan in normaal niet zo van het stil liggen. Naderhand bleek dat hij helaas achter op de Just be You gevaren was. Zoiets doe je natuurlijk nooit express maar leuk is het zeker niet.
Vanaf dit punt wordt het voor echter wel wat interessanter want de Vics Blue komt weer op gang en samen lopen we naar de eerste boei. Ondanks dat ik al 4x de droge avond heb meegemaakt blijf ik de voorrangsregels bij het ronden moeilijk vinden maar gelukkig hij loopt wel in maar we hebben nog net geen overlap binnen drie scheepslengtes van de boei! Gaan dus! Op naar de tweede boei, Jan neemt een iets andere koers en ook hier lukt het me om hem voor te blijven. Heel het achterveld zit toch nog aardig dicht bij elkaar maar we lopen net ver genoeg weg om voor een vrachtschip voor te kruisen. Op 1 achtervolger na moet de rest uitwijken. Helaas voor hen maar ik wordt er niet geheel ongelukkiger van. de Second Love vaart voor ons en op het lange rak lopen we zelfs iets in! Helaas is het maar voor korte duur en zien we ook hen weg lopen.
De Vics Blue komt langzaam dichter bij en bij de derde en vierde boei kan ik hem nog voor blijven. De vijfde boei neemt hij hoger op de wind als wij en steekt hij ons langzaam voorbij. Ik heb hem door, hij wil voor ons kruisen zodanig dat ik de boei moet gaan missen of moet uitwijken. Dat gaat mooi niet gebeuren en ook deze boei rond ik voor de Vics Blue. Na de De boei komt hij langzaam voorbij en kan ik nog goed bij hem in de buurt blijven. Tot de volgende boei. Ik weet niet wat daar is gebeurd maar ik was hem kwijt, ik kon hem niet volgen. We hebben het idee dat we onze verloop anders hadden kunnen zetten maar dat is achteraf. voor ons wel een hele belevenis, een beetje stoeien met Jan, iets wat we met de La Belle Jans (D'N eerste) nooit had gelukt.
Met een goed gevoel varen we door en finishen in niemandsland. Over de mobilofoon horen we nog een discussie over waar de finish lijn was en wij beginnen ook nog even te twijfelen. We hebben toch toch afgesproken dat we tussen de start boeien finishen?
Na afloop zal dit nog een zeer delicaat onderwerp worden, het finishen. Want wat blijkt, de 4 schepen achter mij hebben de finish lijn langs de "verkeerde kant gepasseerd". De organisatie heeft hier aardig over gediscuteerd en ondanks dat dit niet eenduidig in het wedstrijd reglement staat vernoemd wordt besloten om deze niet als gefinisht aan te merken. Dat dit voor nog meer discussie zou leiden (en nog steeds leid) mag duidelijk zijn. De volgende wedstrijd komen we hier zeker even op terug.
De Vics Blue wordt voor zijn aanvaring gediskwalificeerd en zo hebben we weer een bewogen avond. Een avond met het mooiste zeil weer dat je je maar kan bedenken en een wedstrijd waar we nog aardig wat over hebben na gepraat.....
Jan-Eris en bemanning Spero Invidiam
Uitslag:
2e
Starttijd: 19:45        
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
11
Just be You Jeanneau Sun Fast 37 Peter van Leeuwen
89,5
S
20:41:10
20:47:45
0,75
2
16
Sail4Fun Dehler 25 CR Marn van Rhee
105,5
S
20:52:35
20:49:04
2,00
3
13
Second Love Dehler 35 CWS Deen Houtepen
89,0
S
20:42:47
20:49:56
3,00
4
14
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbosch
85,5
S
20:40:38
20:50:04
4,00
5
15
Witte Wind Waarschip 11,95m Paul Hagens
85,0
S
20:40:26
20:50:13
5,00
6
9
Spero Invidiam Dehler 32 Jan Eric Withagen
96,0
S
20:49:51
20:52:33
6,00
7
6
Fun4Four Gib Sea 92 Mark van Boxsel
100,6
S
20:53:32
20:53:07
7,00
8
5
Two Parts Contest 30 AC Frank Moolenaar
104,7
S
20:57:10
20:53:56
8,00
9
3
Il Nostro Dufour 2800 Antoine van der Weegen
107,2
S
21:02:10
20:56:59
9,00
10
10
La Belle Jans 2 Peterson 31 Kaat Verheesen
97,0
S
20:56:11
20:58:23
10,00
11
17
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters
99,0
S
20:58:15
20:58:59
11,00
12
1
Vlinder Leisure 17 Cees van Doorn
134,0
DNS
   
18,00
13
2
Ardea Koopmans Bas de Voogt
134,0
DNS
   
18,00
14
4
Galileo Comet 801 Jos Broeders
106,5
DNS
   
18,00
15
7
Blue Whale Compromis Class 39 Dulon Gerdes
98,5
DNS
   
18,00
16
8
Waylin Arcona 32 Hans Waijers
96,5
DNS
   
18,00
17
12
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog
90,0
DSQ
20:47:58
 
13,00
Derde wedstrijd:
Vandaag was alweer de derde wedstrijd. De vorige twee keer was geen succes voor de “Fun4Four”. We hopen dat we dit keer beter scoren….
Bij het pallaver was er nog even de instructie over het correct finishen. Het is nu wel duidelijk wat correct finishen is (open aanvaren vanaf de laatste ton). We hebben hiervoor een externe deskundige gevraag. Alle DNF’s van vorige wedstrijd worden dus omgezet in een normale finish.
Er staat vandaag weer een lekker windje (iets minder dan de vorige keer). We hebben ingeschreven met de Genua3, dus met die zeilvoering  gaan we weer mee varen.  Vier boten besluiten een kwartier eerder te starten. Onze start is weer erg goed. We gaan binnen 15 seconden na het startsein als eerste over de finish. De “Sail4Fun” volgt ons echter meteen over de startlijn. Achter ons volgen op een afstandje de “Two Parts” en “IL Nostro”. Na een kwartier starten de andere 5 schepen.  De wind is nog steeds behoorlijk steady, maar zakt een beetje in. Dit is een situatie waar we niet vaak in komen. Er liggen geen boten voor ons en we hebben nu het probleem dat we zelf de juiste race moeten varen. Waar ligt de volgende ton? Nu weten we wat het probleem van de snelste boten altijd is. Die moeten ook hun eigen wedstrijd varen.
We zeilen een bijna foutloze race tot nu toe. Erg frustrerend is het echter dat Marn ons in zijn “Sail4Fun” voorbij steekt. Hoe is dat mogelijk? Gelukkig blijft de rest nog achter ons en heeft “groep2” ons nog niet ingehaald. We zien bij een aantal schepen wat fouten ontstaan (een grootzeil dat blijft hangen en een genua die niet vloeiend overkomt) dat geeft ons de hoop dat we een hogere klassering kunnen realiseren dan vorige week.
Als we uiteindelijk finishen en de gele finishton meenemen is er dus een spannend moment. Na uitrekenen van de correcties op de gezeilde tijd blijkt echter dat we laatste! zijn geworden. Dat betekent dat we het dus niet zo goed gedaan hebben. Dat wijten we aan de Genua3, maar als je eerlijk bent betekent dat dat we dus nog moeten leren om uit een Genua3 zo veel mogelijk snelheid te halen. De bemanning is daar toch zelf verantwoordelijk voor. We denken dat de Genua rail wat ver naar buiten staat om voldoende hoogte en snelheid uit de Genua3 te halen. Die zou eigenlijk wat vlakker moeten staan en wat verder naar binnen. Volgende week met frisse zin dus maar eens experimenteren om met een barber hauler dit te corrigeren. Dat wordt dus weer een weekje studeren!
Mark en Michel van de “Fun4Four”
Status:  
"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: 19:45:00
Uitslag:
3e
           
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
14
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbosch
85,5
S
20:38:54
20:48:02
0,75
2
13
Second Love Dehler 35 CWS Deen Houtepen
89,0
S
20:41:52
20:48:54
2,00
3
12
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog
90,0
S
20:43:07
20:49:34
3,00
4
11
Just be You Jeanneau Sun Fast 37 Peter van Leeuwen
89,5
S
20:43:45
20:50:39
4,00
5
9
Spero Invidiam Dehler 32 Jan Eric Withagen
96,0
S
20:48:43
20:51:22
5,00
6
16
Sail4Fun Dehler 25 CR Marn van Rhee
105,5
S
20:56:28
20:52:44
6,00
7
5
Two Parts Contest 30 AC Frank Moolenaar
104,7
S
21:02:55
20:59:25
7,00
8
3
Il Nostro Dufour 2800 Antoine van der Weegen
107,2
S
21:05:03
20:59:40
8,00
9
6
Fun4Four Gib Sea 92 Mark van Boxsel
100,6
S
21:00:34
21:00:07
9,00
10
1
Vlinder Leisure 17 Cees van Doorn
134,0
DNS
   
18,00
11
2
Ardea Koopmans Bas de Voogt
134,0
DNS
   
18,00
12
4
Galileo Comet 801 Jos Broeders
106,5
DNS
   
18,00
13
7
Blue Whale Compromis Class 39 Dulon Gerdes
98,5
DNS
   
18,00
14
8
Waylin Arcona 32 Hans Waijers
96,5
DNS
   
18,00
15
10
La Belle Jans 2 Peterson 31 Kaat Verheesen
97,0
DNS
   
18,00
16
15
Witte Wind Waarschip 11,95m Paul Hagens
85,0
DNS
   
18,00
17
17
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters
99,0
DNS
   
18,00
Stand na de derde race
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste)
            Aantal punten per race:  
Ranking
Nr.
Bootnaam: Boottype: Schipper: SW-cijfer 1 2 3 4 5 6 7 8  
1
                             
2
                             
3
                             
4
                             
5
                             
6
                             
7
                             
8
                             
9
                             
10
                             
11
                             
12
                             
13
                             
14
                             
 
 
Vierde wedstrijd:
Deze wedstrijdavond begon voor mij eigenlijk eerst vorm te krijgen op de voorafgaande dinsdagavond. Ik belde toen Jan den Hertog op voor een afspraak aangaande ons aanstaande reisje naar Barcelona waar we een 48 voet zeiljacht gaan beoordelen om ermee terug naar Nederland te zeilen. We hebben beiden een gevulde agenda en omdat mijn vaste woensdagavond sport, deze woensdag naar dinsdag was verplaatst kwamen we overeen om deze woensdagavond ervoor te benutten. De link naar de woensdagavond zeilcompetitie was snel gemaakt.
Jan had voor deze wedstrijd al zijn broer Bert gecharterd en met mij erbij vond hij dat de bemanning voor de Vics Blue wel compleet was. Jan pikte mij woensdag middag thuis op en onderweg bespraken we al veel van ons terughaalproject
We kwamen laat in de middag in de haven aan en op dat moment was er vrijwel geen wind.Nadat ook Bert was gearriveerd en we aan boord van de Vics Blue een avondmaaltijd hadden genuttigd togen we naar het palaver De weinige wind was inmiddels wel iets meer geworden maar de conclusie was toch dat het een korte baan moest worden met eventueel (optioneel) een aanpassing. De keuze viel op de korte baan NO2 en wij zouden de start en finishlijnboeien leggen
Terug op de Vics Blue, meteen afgevaren naar de startlocatie waar we eerst de boeien hebben gedropt. Over de marifoon heeft Jan nog wat discussie over de richting van de startlijn en over het aanvaren tijdens de finish. Snelle overeenstemming volgt en we laten het zo. Er staat inmiddels een prettiger zeilwindje van 2 a 3 Bf uit NNO. Terwijl wij zeil zetten en de trim voor de start optimaliseren start de eerste groep. Als wij zelf een kwartier later starten, is onze start niet optimaal. We worden gesandwiched tussen de Just be You die ons afdekt en vuile wind geeft en de Freestyle die een langere aanloop heeft, voldoende buiten onze vuile wind blijft en dus een hogere start snelheid heeft.
De Freestyle gaat kort voor de eerste ton zeer close voor ons overstag. Direct na de ronding van de DS2 ton ligt de Just be You ruim voor gevolgd door de Freestyle en wij liggen daar als derde achter op een wat meer bovenwindse koers en positie. Kort achter ons komt de Witte Wind. Zij varen echter ook lager van ons waardoor we onze plaats goed  kunnen verdedigen. Ruimwinds varend lopen we langzaam in op onze voorgangers. Jan past alle trucs toe die hij kan bedenken om onder deze lichte windomstandigheden zo veel mogelijk rendement uit de zeilen te halen. Halverwege dit ruimwindse rak komt de Freestyle onder ons in onze vuile wind en kunnen we ze passeren en zijn we de Just be You dicht genaderd. We ronden als tweede de S4 ton en in het hoog aan de windse rak naar de NV9 loopt de Just be You weer op ons uit en komt de Freestyle weer dichterbij.
Ik blijk de genuaschootoog op positie 9 te hebben geplaatst inplaats van op 6  maar Jan heeft het vrijwel direct door. (geen sabotage hoor) Na het ronden van de NV9 komen we op een lang ruimwinds rak dat soms door winschifting bijna voor de wind is. Wij kiezen net als de Just be You een koers die iets hoger is dan de directe koers om voldoende druk in het voorzeil te houden. En we slagen er weer in om in te lopen op de Just be You waar Peter en zijn mannen steeds vaker naar ons omkijken. Ook lopen we hier weer verder uit op onze achtervolgers.
Ondertussen ondervinden we dat er windschiftingen van soms wel 15 graden zijn. Dat maakt het lastig om te bepalen wanneer ons laatste keerpunt de S4 recht benedenwinds komt. Er is bij ons wat overleg over de peiling en het beste moment is om af te vallen tot pal voor het lapje. We kiezen strategisch het moment waar we net op het punt staan om de Just be You te passeren. We vallen af tot voor de wind maar merken al na heel korte tijd dat we te vroeg geweest zijn. We hebben weinig tot geen druk meer in ons voorzeil en kunnen het ook niet vol krijgen door het aan loef uit te houden. Met kleine manoeuvres en uithouden van het zeil proberen we zo goed mogelijk de schade te beperken.
Op de Just be You moet men opgelucht zijn geweest want ze kunnen het laatste stuk van dit rak weer uitlopen en ronden ruim voor ons de S6 ton. Na deze laatste ronding kiest de Just be You in het (aanvankelijke) aan de windse rak voor een hoge bootsnelheid en vaart wat lager aan de wind dan wij en lopen daardoor op ons uit. Wij kiezen er voor om in een keer hoog aan de wind naar de finish te varen, en leveren iets snelheid in voor een kortere vaarweg. De Just be You heeft goed gegokt en blijft ons ruim voor ons ondanks dat ze twee keer overstag moeten maar hun bootsnelheid is voldoende hoger.
Wij kijken halverwege dit rak om en zien de Freestyle ver achter ons een lange slag naar noord maken en verbazen ons dan daarover. Zij blijken echter voor een fantastische eindsprint te hebben gekozen en komen met grote snelheid aanzeilen daar waar wij door een iets ruimende wind steeds hoger moeten zeilen om voor de finish uit te komen.
Voor de finishlijn moeten we alle twee overstag om over de lijn te komen en kiezen we voor de kortste vaarweg en dus zo kort mogelijk langs de benedenwindse ton, waar wij dan door onze zeilpositie over bakboord voorrang moeten krijgen en de Freestyle er niet tussen kan. Jan roept duidelijkshalve zo hard hij kan “BAKBOORD” en de Freestyle die vrijwel gelijk met ons aankomt moet zwaar afvallen om achter ons langs te gaan waardoor we met negen seconden verschil voor ze over de lijn gaan.
Ondertussen zagen we van de eerste startgroep de Two Parts die ook een prima race had gevaren als eerste van die groep voor ons finishen. Het hele veld had ondanks de aanvankelijk sombere vooruitzichten toch een prima zeilwedstrijd gevaren en de gecorrigeerde tijden gaven dan ook weer dat er goed strijd was geleverd
Piet Scholten bemanningslid op de Vics Blue
Status:  
"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: 19:45:00
Uitslag:
4e
           
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
11
Just be You Jeanneau Sun Fast 37 Peter van Leeuwen
89,5
S
20:48:45
20:56:14
0,75
2
12
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog
90,0
S
20:49:55
20:57:08
2,00
3
5
Two Parts Contest 30 AC Frank Moolenaar
104,7
S
21:03:01
20:59:31
3,00
4
14
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbosch
85,5
S
20:50:04
21:01:06
4,00
5
16
Sail4Fun Dehler 25 CR Marn van Rhee
105,5
S
21:05:35
21:01:23
5,00
6
15
Witte Wind Waarschip 11,95m Paul Hagens
85,0
S
20:50:51
21:02:28
6,00
7
6
Fun4Four Gib Sea 92 Mark van Boxsel
100,6
S
21:03:29
21:03:01
7,00
8
9
Spero Invidiam Dehler 32 Jan Eric Withagen
96,0
S
21:00:22
21:03:30
8,00
9
17
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters
99,0
S
21:03:43
21:04:31
9,00
10
3
Il Nostro Dufour 2800 Antoine van der Weegen
107,2
S
21:11:45
21:05:55
10,00
11
10
La Belle Jans 2 Peterson 31 Kaat Verheesen
97,0
S
21:05:50
21:08:20
11,00
12
1
Vlinder Leisure 17 Cees van Doorn
134,0
DNS
   
18,00
13
2
Ardea Koopmans Bas de Voogt
134,0
DNS
   
18,00
14
4
Galileo Comet 801 Jos Broeders
106,5
DNS
   
18,00
15
7
Blue Whale Compromis Class 39 Dulon Gerdes
98,5
DNS
   
18,00
16
8
Waylin Arcona 32 Hans Waijers
96,5
DNS
   
18,00
17
13
Second Love Dehler 35 CWS Deen Houtepen
89,0
DNS
   
18,00
Stand na de vierde race
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste)
            Aantal punten per race:  
Ranking
Nr.
Bootnaam: Boottype: Schipper: SW-cijfer 1 2 3 4 5 6 7 8  
1
                             
2
                             
3
                             
4
                             
5
                             
6
                             
7
                             
8
                             
9
                             
10
                             
11
                             
12
                             
13
                             
14
                             
 
 
Vijfde wedstrijd:
Met zijn vieren onderweg van Breda naar Dintelsas (ja wij nemen zelfs bemanningsleden van de concurrentie mee). Af en toe wat druppels, af en toe echt regen en heel even kan zelfs de snelste stand van de ruitenwisser geen voldoende zicht bieden. Bij aankomst in de haven dus maar meteen de zeilpakken aan. donkerewolken5zeilrace
Tijdens de palaver wordt afgesproken baan zuid-west 2 te gaan varen. We moeten namelijk eerst nog schutten voordat we naar buiten kunnen en uiterlijk om 21.30 uur weer terug zijn om weer naar binnen te kunnen. Sinds 29 mei moet er weer geschut worden in de Manderssluis. “Dit gebeurt om de kans op blauwalgontwikkeling op de Mark, Dintel en Vliet te verminderen.” volgens Waterschap Brabantse delta.
De kans dat schepen met een rating van meer dan 100 om half acht kunnen starten is daarmee klein. Afgesproken wordt dat indien noodzakelijk cq mogelijk zij om 19.35 zullen starten.
Bij het verlaten van de haven is al snel te zien dat er een vrachtschip naar binnen moet worden geschut. Starten om half acht kunnen we dus wel vergeten. Inmiddels is de organisatie er achtergekomen dat de wind meer uit het westen dan uit het zuid-westen komt. De baan wordt dus verandert in west 2.
Alle 7 deelnemers kunnen nu met dezelfde schutting naar buiten. Daar wordt beslist dat we allemaal om 19.45 uur starten.
Toch starten de vier schepen met een rating van boven de 100 eerder dan de snelle jongens. Wij starten zelfs binnen drie seconden en gaan over stuurboord voor de andere drie schepen langs. Lang daarna komen de Vics Blue en Just be You over de startlijn. Second Love is op dat moment nog met heel andere dingen bezig. Zij hebben een hele slechte start die ze uiteindelijk duur komt te staan.
De Just be You is de enige die ook begint met een stuurboord slag. Al in de eerste slag is hij ons voorbij. Dat is wel fijn want dan hoeven we niet meer zelf op te letten welke boeien we moeten hebben. Il Nostro en Two Parts blijven kort achter ons liggen. De Fun 4 Four blijkt een heeeeeeel klein beetje voor ons te liggen en scheert vlak voor ons voorbij.
Hele donkere luchten trekken aan ons voorbij (zie foto), maar wonderlijk genoeg blijft de regen achterwege. Dat is in ieder geval een flinke meevaller.
De wind is bijna het dubbele van de voorspelde 13 knopen. Het eerste voor de windse rak is niet echt voor de wind, Er hoeft niks te loevert te worden gezet. Als extra laten we wel even ons main-drop-system zaken en lopen uit op il Nostro en two Parts. De Fun 4 Four ligt ruim een minuut voor ons. De drie grote jongens liggen ver op ons voor en we zien en spannend gevecht tussen de Vics Blue en de Just be You.
Afnemen doet de wind helemaal niet en lijkt aan te trekken tot ongeveer windkracht zes. Hoe lang houdt dat aan? Moeten we een rif zetten? Dat kost ook weer tijd en we hebben bij het voor de winds rak wel alle zeilen nodig. Het grootzeil dus maar wat vieren. Het laatste voorde winds rak is echt voor de wind. Herman wordt naar voren gestuurd om de fok te loevert te houden, en uiteraard ook om een groot deel van het gewicht naar voren te brengen. Ja, ja alle beetjes helpen op een klein bootje. Af en toe surfen we van de golven af en geeft de GPS snelheden van boven de 7 knoop. Niet slecht voor een schip met een rompsnelheid van 6,7 knoop.

Voor ons zien we Mark een stormrondje maken (denken we).

Wellicht moeten we gijpen om de wind iets gunstiger in de fok te laten vallen, maar dat is een manoeuvre die we liever niet maken met deze wind als het niet echt nodig is.

De finish wordt gehaald zonder te hoeven gijpen. Il Nostro en Two Parts eindigen achter ons en wij gaan richting sluis. Vervolgens duurt het een hele tijd tot die twee boten de sluis komen binnenvaren. Il Nostro blijkt motorpech te hebben en wordt gesleept door Two Parts.

In de sluis helpt een bemanningslid van de Fun 4 Four de il Nostro bij het aanleggen in de sluis. Waar tref je nog zoveel collegialiteit tussen tegenstanders?

Vicsblue5zeilrace
Als Mark de uitslag bekend maakt wordt duidelijk wat we al verwachten: een vijfde plaats. Dat het verschil met de Fun 4 Four slechts 10 seconden is hadden we niet verwacht, maar hebben geen idee waar we dat hebben laten liggen. De 43 seconden die de Second Love op een derde plaats is geëindigd achter de nummer 1 zijn wel makkelijk aan te wijzen. Maar dat is vooraan in het verslag al verteld en zoveel aandacht hoeft er nou ook weer niet aan besteed te worden.
Het was wederom een zeer aangenaam avondje zeilen.
Marn van Rhee, Schipper Sail4Fun

PS: Het ‘stormrondje’ van Mark, bleek een strafrondje te zijn geweest vanwege (vermeend) hinderen van de Vics Blue.

 
Opmerkingen:
 
 
Status:
"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: 19:45:00
Uitslag:
             
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
12
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog
90,0
S
20:34:45
20:40:17
0,75
2
11
Just be You Jeanneau Sun Fast 37 Peter van Leeuwen
89,5
S
20:34:40
20:40:30
2,00
3
13
Second Love Dehler 35 CWS Deen Houtepen
89,0
S
20:34:50
20:41:00
3,00
4
6
Fun4Four Gib Sea 92 Mark van Boxsel
100,6
S
20:41:40
20:41:20
4,00
5
16
Sail4Fun Dehler 25 CR Marn van Rhee
105,5
S
20:44:36
20:41:30
5,00
6
3
Il Nostro Dufour 2800 Antoine van der Weegen
107,2
S
20:46:40
20:42:31
6,00
7
5
Two Parts Contest 30 AC Frank Moolenaar
104,7
S
20:47:25
20:44:37
7,00
8
1
Vlinder Leisure 17 Cees van Doorn
134,0
DNS
   
18,00
9
2
Ardea Koopmans Bas de Voogt
134,0
DNS
   
18,00
10
4
Galileo Comet 801 Jos Broeders
106,5
DNS
   
18,00
11
7
Blue Whale Compromis Class 39 Dulon Gerdes
98,5
DNS
   
18,00
12
8
Waylin Arcona 32 Hans Waijers
96,5
DNS
   
18,00
13
9
Spero Invidiam Dehler 32 Jan Eric Withagen
96,0
DNS
   
18,00
14
10
La Belle Jans 2 Peterson 31 Kaat Verheesen
97,0
DNS
   
18,00
15
14
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbosch
85,5
DNS
   
18,00
16
15
Witte Wind Waarschip 11,95m Paul Hagens
85,0
DNS
   
18,00
17
17
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters
99,0
DNS
   
18,00
Tussenstand na vijfde wedstrijd:
                             
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste)
                             
            Aantal punten per race:  
Ranking
Nr.
Bootnaam: Boottype: Schipper: SW-cijfer 1 2 3 4 5 6 7 8  
1
                             
2
                             
3
                             
4
                             
5
                             
6
                             
7
                             
8
                             
9
                             
10
                             
11
                             
12
                             
13
                             
14
                             
Zesde wedstrijd:
Deen vroeg ons om ook eens een verslag te schrijven over hoe wij als deelnemers van de Two Parts de wedstrijden beleven.
Bij ons is het meedoen aan de wedstrijden ontstaan om midden in de week nog een keer iets ontspannends te doen. Ons team is namelijk samengesteld uit 7 ondernemers uit Veldhoven. Hierdoor is het voor iedere deelnemer al lastig om op tijd te kunnen vertrekken, want we moeten namelijk uiterlijk om 16.30 uur vertrekken om vervolgens een route binnendoor naar Tilburg te kiezen om de files te omzeilen. Voor de planning wie er iedere week mee gaat varen hebben we schema geplaatst op Dropbox. Hierin kan ieder in eerste instantie zijn voorkeurdagen invullen en aangeven welke dagen hij voor het avondeten zorgt en wanneer hij de bemanning met zijn auto naar het strijdtoneel rijdt. Het voordeel van Dropbox is dat het altijd actueel is en dat iedereen tot het laatste moment nog kan af- en aanmelden. Voor heel snelle wijzigingen hebben we ook nog een groep aangemaakt op WhatsApp.
Woensdag 11 juni 2014:
Eenmaal op de boot aangekomen moet er met een race tegen de klok een driegangen menu gemaakt worden (want voor minder gaat niemand mee, haha), terwijl de rest van de bemanning het schip zeilklaar maakt. Die maaltijden zijn overigens geen gewone kost. De extra gevulde vissoep, in knoflookolie gebakken gamba’s, met mosselen en andere zeevruchten gevulde paella en varkenshaas sateetjes vinden in onze magen hun nieuwe thuishaven! Want tijdens en na het palaver wordt de uitgebreide maaltijd uitgeserveerd en genuttigd zodat we met gevulde maag aan de strijd kunnen beginnen. Altijd een plekje overlatend voor het toetje natuurlijk dat vaak pas tijdens het schutten zijn eindbestemming vindt. afb1wed6
Zodra de baan bekend is kiezen we uit onze bibliotheek de juiste vooraf ingetekende baan en plaatsen die in de wissellijst tegen de kajuit. Met passende feestmuziek op kunnen we dan vertrekken richting de sluis om te schutten. Daar liggend besteden we de tijd nuttig door van de toetjes te smullen die we met iets lekkers wegspoelen.
Omdat we een lange tijd geen juiste tijd hadden kon de discussie beginnen over hoeveel minuten er gestart kan worden maar dit hebben we nu opgelost met een radiogestuurd klokje. Na de start is het tijd voor nog een drankje en een versnapering. Omdat we geen blikjes en flesjes meer door de kuip willen zien vliegen hebben we hier onze ‘bierslaaf’ voor ontwikkeld die alles mooi recht houdt. afb2wed6
Tijdens de wedstrijd bepalen we wat de kortste bezeilbare route voor ons is zodat we nog voldoende tijd over hebben om grappen uit te halen en sterke verhalen op te hangen. Hierdoor houden wij meestal het wedstrijdverloop niet echt in de gaten, maar vooral wie onze voorganger is en of we hier op inlopen of op achter gaan lopen. Deze woensdagavond was een zeer mooie zomeravond waarbij wij goed gestart waren en aan de wind liepen we goed uit op onze tegenstanders.

afb3wed6

Echter, voor de wind werden we weer behoorlijk ingelopen waardoor we meer last dreigden te krijgen van inlopende snelle schepen uit de tweede groep. Dus besloten we via de andere zijde dan de rest van de schepen de boei aan te varen. Hierbij voeren we deze boei wat ruimer aan zodat de snelle schepen voor ons door de wind konden zonder hinder van ons te hebben en wij niet van hen. Hierbij moesten wij de boei over stuurboord aanvaren. Echter, Jan kon het niet laten om met zijn bakboordkoers ons te dwingen om voor hem te wijken.Ook als dit niet echt nodig was, hoort dit natuurlijk ook bij de wedstrijd maar onze wraak zal zoet zijn :-) . Deze actie kostte ons echter veel tijd wat jammer was want onze positie was zo mooi! Maar ja, dan maar verder genieten van het mooie weer want daar doen we het uiteindelijk toch ook voor.
Ondertussen, met een voor-de-windse koers, worden we toch nog ingelopen door de Sail4Fun. Dus even een fotootje van de klok als onze voorganger op de meet is, kort erna onze eigen finishtijd vastleggen, en achterom kijkend zien dat we toch nog aardig uitgelopen zijn op de Ilnostro die na ons over de lijn komt. Wat we natuurlijk ook nog even moeten vastleggen voor het nageslacht. afb4wed6

Tijdens het opdoeken van de zeilen kan onze kok nog wat versnaperingen verzorgen.

Nog mooi tijd voor een drankje en op naar de sluis want voor 21.30 uur moeten we weer ingevaren zijn.
Het was weer echt een avondje ontspannen genieten op het water. Nog even wat nadiscussiëren over de wedstrijd voor we ons weer vervoegen bij de andere deelnemers om te horen of we naast de gezellige en mooie avond ook nog wat gepresteerd hebben. Dat viel nog niet tegen: weer een zesde plek wat inhoudt dat we algemeen ook zesde blijven dus tijd om nog wat discussie te voeren met onze tegenstanders die ons het leven zuur maakten :-). Na nog een blikje wordt het tijd om weer huiswaarts te gaan. We zorgen dat we dezelfde dag nog thuis komen als we vertrokken zijn want morgen is het weer vroeg dag.

Groeten van een geheel ontspannen bemanning van de Two Parts.

Status:
Zesde Race
"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: 19:45:00
Uitslag:
             
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
15
Witte Wind Waarschip 11,95m Paul Hagens
85,0
S
20:39:31
20:49:08
0,75
2
14
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbosch
85,5
S
20:41:00
20:50:30
2,00
3
9
Spero Invidiam Dehler 32 Jan Eric Withagen
96,0
S
20:49:17
20:51:58
3,00
4
16
Sail4Fun Dehler 25 CR Marn van Rhee
105,5
S
20:56:04
20:52:22
4,00
5
11
Just be You Jeanneau Sun Fast 37 Peter van Leeuwen
89,5
S
20:46:25
20:53:37
5,00
6
5
Two Parts Contest 30 AC Frank Moolenaar
104,7
S
20:57:00
20:53:46
6,00
7
12
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog
90,0
S
20:47:16
20:54:11
7,00
8
13
Second Love Dehler 35 CWS Deen Houtepen
89,0
S
20:48:15
20:56:04
8,00
9
3
Il Nostro Dufour 2800 Antoine van der Weegen
107,2
S
21:03:23
20:58:07
9,00
10
17
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters
99,0
S
20:59:05
20:59:50
10,00
11
6
Fun4Four Gib Sea 92 Mark van Boxsel
100,6
S
21:03:13
21:02:45
11,00
12
1
Vlinder Leisure 17 Cees van Doorn
134,0
DNS
   
18,00
13
2
Ardea Koopmans Bas de Voogt
134,0
DNS
   
18,00
14
4
Galileo Comet 801 Jos Broeders
106,5
DNS
   
18,00
15
7
Blue Whale Compromis Class 39 Dulon Gerdes
98,5
DNS
   
18,00
16
8
Waylin Arcona 32 Hans Waijers
96,5
DNS
   
18,00
17
10
La Belle Jans 2 Peterson 31 Kaat Verheesen
97,0
DNS
   
18,00
Zevende wedstrijd:
Woensdag 18 juni,
Alweer de voorlaatste avondwedstrijd voor dit seizoen. Even is er twijfel
geweest , zeilen of voetbal kijken.De keuze is gemaakt , we gaan zeilen. Om 5 uur sta ik bij Dick voor
de deur en al snel rijden we richting haven. Onderweg merken we dat het drukker is als normaal , iedereen wil op tijd thuis zijn voor de wedstrijd Nederland- Australie.
Wij willen op tjd de boot klaar hebben en dan op ons gemak de eerste helft via de radio volgen.
Bij rust staat het  1-1 en snellen ons naar het clubgebouw. In overleg met Deen besluiten we dat de baan Noord 2 wordt met een kleine aanpassing om en ruimere startmogelijkheid te hebben. We spreken af dat Deen het palaver doet en dat wij alvast vertrekken om de startlijn uit te leggen. Met de boeien aan boord snel richting Mandersluis, rood , nog steeds rood, wachten , dan openen de deuren zich en varen we in , samen met de Sail4fun en de Two parts. De deuren sluiten en via de radio horen we dat Nederland inmiddels met 2-1 achterstaat. Dan gaan de deuren weer open en een voor een komt de rest van  de vloot de sluis binnen. Ons idee om vroeger te gaan mislukt hiermee en het zal weer haasten worden om de boeien op tijd te hebben liggen. Valt mee deze keer , na het leggen van de boeien hebben we nog ruim 10 minuten, snel de zeilen omhoog en lekker een stukje invaren.
Nog 4 minuten voor de start , als ik plots zie dat 1 genuaschoot verkeerd loopt t.o.v. de verstaging. We hebben gekozen voor ons kleine voorzeiltje vanwege de stevige wind die er stond bij aankomst. Snel de schoot verandert , rest ons nog een paar minuten voor de start. We haasten  ons naar de startlijn en precies op tijd komen we aan.
Met redelijke bootsnelheid zien we een gaatje aan de hoge kant bij de Vics Bleu en het lukt. Met net iets meer snelheid op de startlijn lopen we de Vics Bleu voorbij. Dan pas komen we tot de ontdekking dat 3 schepen ervoor gekozen hebben om over stuurboord te starten. We besluiten onze eigen koers te vervolgen en komen als 2e bij de eerste boei aan. Jammer dat net de Freestyle nummer 1 is , en voor de zoveelste keer zien we de kont van de Freestyle.  Onderweg naar de scheidingston komt er t een vrachtschip aan bakboord bij ons voorbij. Nu maar hopen dat die niet richting Manderssluis gaat  net nu wij de vaargeul in moeten.
Gelukkig koerst hij rechtdoor en ondervinden we weinig hinder. In een voor ons onderlinge strijd met de Freestyle zien we dat ook de Second Love en de Vics Bleu in een onderlinge strijd zitten.Bij het ronden van de S4 besluit de Freestyle een stukje door te varen alvorens overstag te gaan, wij kiezen juist om meteen te gaan en zien vrijwel meteen dat dit een juiste keuze is , de NV7 is voor ons
hoog aan de wind in een keer te bezeilen. Dat scheelt meters , hetgeen bij de boei ook blijkt , eindelijk zien wede voorkant van de Freestyle een keer , zij het voor korte tijd. In het volgende ruime rak komen we met ons kleine voorzeil een paar meter te kort en de Freestyle loopt ons voorbij.
Boord aan boord varen we richting volgende boei, totdat , ja , een tegenligger!! Jan-Erik met de Spero Invidiam  komt ons tegemoet, en koerst over stuurboord tussen ons door. Het is je vergeven Jan-Erik, de laatste keer dat hij zo dicht bij kwam gaf hij ons een pannetje met
warme worstenbroodjes. Even was er weer hoop, maar geen worstenbroodjes deze keer. Nog 1 boei en dan richting finish , shit, de wind zakt iets verder terug en we merken weer dat we te kort komen op dit rak. Uit het niets zien we plots achter ons de Witte Wind opdoemen.
deze loopt wel heel erg snel op ons in en even denken we zelfs dat hij ons aan loef voorbij wil varen, tot hij zelf merkt dat wij dat niet zomaar laten gebeuren. De Witte wind valt af en finisht kort achter ons. Na snel even grof rekenwerk denken we dat de voorsprong van de Freestyle net niet voldoende zal zijn om ons op rating te verslaan. Inmiddels ook begrepen dat Nederland de wedstrijd met 3-2 winnend heeft afgesloten. Wij zijn blij , wat een lekker avondje zeilen was dit weer. Op naar de volgende en laatste wedstrijd , sorry Dick , voor jou was dit al de laatste,

Groeten , Peter van Leeuwen.......... JUST BE YOU

Status:
Stand na de zevende race
"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: 19:45:00
Uitslag:
             
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
11 Just be You Jeanneau Sun Fast 37 Peter van Leeuwen
89,5
s
20:28:32
20:33:38
0,75
2
14 Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbosch
85,5
s
20:27:16
20:34:26
2,00
3
13 Second Love Dehler 35 CWS Deen Houtepen
89,0
s
20:30:07
20:35:42
3,00
4
12 Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog
90,0
s
20:30:45
20:35:50
4,00
5
15 Witte Wind Waarschip 11,95m Paul Hagens
85,0
s
20:28:38
20:36:20
5,00
6
9 Spero Invidiam Dehler 32 Jan Eric Withagen
96,0
s
20:34:55
20:37:00
6,00
7
16 Sail4Fun Dehler 25 CR Marn van Rhee
105,5
s
20:33:25
20:30:22
7,00
8
5 Two Parts Contest 30 AC Frank Moolenaar
104,7
s
20:36:50
20:34:03
8,00
9
1 Vlinder Leisure 17 Cees van Doorn
134,0
dns
   
18,00
10
2 Ardea Koopmans Bas de Voogt
134,0
dns
   
18,00
11
3 Il Nostro Dufour 2800 Antoine van der Weegen
107,2
dns
   
18,00
12
4 Galileo Comet 801 Jos Broeders
106,5
dns
   
18,00
13
6 Fun4Four Gib Sea 92 Mark van Boxsel
100,6
dns
   
18,00
14
7 Blue Whale Compromis Class 39 Dulon Gerdes
98,5
dns
   
18,00
15
8 Waylin Arcona 32 Hans Waijers
96,5
dns
   
18,00
16
10 La Belle Jans 2 Peterson 31 Kaat Verheesen
97,0
dns
   
18,00
17
17 Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters
99,0
dns
   
18,00
Tussenstand na zevende wedstrijd:
            Aantal punten per race:
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste)
Ranking Nr. Bootnaam: Boottype: Schipper: SW-cijfer 1 2 3 4 5 6 7 8
1 11 Just be You Jeanneau Sun Fast 37 Peter van Leeuwen 89,5 0,75 0,75 4,00 0,75 2,00 5,00 0,75   5,00
2 12 Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog 99,0 2,00 13,00 3,00 2,00 0,75 7,00 4,00   11,75
3 14 Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbosch 85,5 10,00 4,00 0,75 4,00 18,00 2,00 2,00   12,75
4 13 Second Love Dehler 35 CWS Deen Houtepen 89,0 18,00 3,00 2,00 18,00 3,00 8,00 3,00   19,00
5 16 Sail4Fun Dehler 25 CR Marn van Rhee 105,5 3,00 2,00 6,00 5,00 5,00 4,00 7,00   19,00
6 9 Spero Invidiam Dehler 32 Jan Eric Withagen 96,0 10,00 6,00 5,00 8,00 18,00 3,00 6,00   28,00
7 5 Two Parts Contest 30 AC Frank Moolenaar 104,7 6,00 8,00 7,00 3,00 7,00 6,00 8,00   29,00
8 15 Witte Wind Waarschip 11,95m Paul Hagens 85,0 18,00 5,00 18,00 6,00 18,00 0,75 5,00   34,75
9 3 Il Nostro Dufour 2800 Antoine van der Weegen 107,2 4,00 9,00 8,00 10,00 6,00 9,00 18,00   36,00
10 6 Fun4Four Gib Sea 92 Mark van Boxsel 100,6 10,00 7,00 9,00 7,00 4,00 11,00 18,00   37,00
11 10 La Belle Jans 2 Peterson 31 Kaat Verheesen 97,0 5,00 10,00 18,00 11,00 18,00 18,00 18,00   62,00
12 17 Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters 99,0 18,00 11,00 18,00 9,00 18,00 10,00 18,00   66,00
13 1 Vlinder Leisure 17 Cees van Doorn 134,0 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00   90,00
14 2 Ardea Koopmans Bas de Voogt 134,0 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00   90,00
15 4 Galileo Comet 801 Jos Broeders 106,5 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00   90,00
16 7 Blue Whale Compromis Class 39 Dulon Gerdes 98,5 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00   90,00
17 8 Waylin Arcona 32 Hans Waijers 96,5 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00 18,00   90,00
Achtste wedstrijd:
De laatste zomeravondwedstrijd: Opnieuw een mooie avond met een lekker windje.
Het was eigenlijk zoals altijd wel een beetje haasten. Om 17:15 uit Den Haag in druk verkeer vertrokken. Eten in een friettent in Dinteloord. Nog even borrelhappen halen bij AH. En dan blijkt bij aankomst in de haven dat Ronald de Witte Wind al klaar heeft gemaakt. Pffff…! Gaat het toch nog een relaxte avond worden? Zelfs de dektent is opgevouwen (zo goed en zo kwaad als het kan).
Ja, dat is toch wel een echt nadeeltje van dit schip, dat ik 2 jaar geleden kocht. Deen vroeg me laatst nog hoe lang ik dat ging volhouden dat ritueel met die dektent. Ik heb denk ik weinig keuze. Het is een Waarschip 40 LD, grotendeels afgebouwd in 2006 en voor het eerst te water in 2012, maar met heel veel blank lakwerk. Mooi, maar gevoelig, juist ook voor zon. Dat is wel een beetje onhandig. Zonder die tent zou ik de hele winter bezig zijn met dat lakwerk. Ik was overigens meteen verkocht, toen ik deze boot in Friesland ging bekijken. De keuring door Olaf Cox gaf geen reden tot twijfel. Het koopproces duurde wel heel lang, maar de prijs was uiteindelijk meer dan redelijk.
Het wordt dezelfde baan als de vorige week: N2. De suggestie om de lange variant van 5,6 mijl te nemen wordt afgewezen. Niemand wil het riskeren, dat we de laatste schutting van de sluis om 9:30 uur missen. Eigenlijk wel begrijpelijk. Het is toch wel jammer dat dit het zeilplezier op mooie zomeravonden onnodig moet verkorten. Het beleid van Rijkswaterstaat m.b.t. wateropslag op het Volkerak gaat dat niet verbeteren.
Op het moment dat alle deelnemers gezamenlijk door de sluis willen gaan blijkt er een binnenvaartschip geschut te moeten worden en dat kost tijd. Een tegenvaller. De officiële starttijd wordt nu wel erg krap. Net als vorige week al varend recht tegen de noorden wind de zeil hijsen. Een voordeel van Noorden wind. Dat scheelt dan weer tijd. Op naar de start.
Ronald stuurt. Met het stuurwiel is dat het minst belastend voor zijn nog steeds herstellende arm. Ronald werkt net als ik al jaren bij Suiker Unie, alhoewel we elkaar daar niet vaak tegenkomen. Bart doet het grootzeil en ik de fok. Ik ken Bart uit Ulvenhout. Zijn zoontje en mijn zoontje zijn vriendjes. Onze families komen elkaar vaak tegen op het water, maar zijn Baltic ligt wel in Colijnsplaat.
In de buurt van de start blijkt dat het toch onhandig is dat ik de handheld kaartplotter van Ronald over boord heb getrapt (gezonken en verdwenen). We hebben nu geen GPS-tijd. En er is bij ons ook nog eens onduidelijkheid over de starttijd. 19:45 halen we niet, maar wanneer dan wel? Hebben we een bericht gemist? Op het moment we hierover aan het discussiëren zijn (10 minuten later of gewoon 20:00 uur?), zien we dat er gestart wordt. Er achteraan. Dat is dan de zoveelste slechte start. Dat moeten we echt beter leren doen.
Een paar races geleden ging de start, overigens met meer geluk dan wijsheid, wel goed en kwamen we als 1ste over de finish. Dat is voor herhaling vatbaar, maar dat gaat vandaag niet meer lukken. Voor ons vechten de twee Jeanneau’s elkaar het kot uit om de eerste plaats. Wij kunnen de Second Love nog wel passeren, maar die blijft vervolgens toch goed achter ons hangen. Ook de kleinere schepen volgen goed.
Op het laatste aan-de-windse rak redden we niet wat de anderen wel lukt en moeten we een extra slag maken. En we hadden net het idee dat we inliepen op de Just Be You en Free Style. In het allerlaatste rak lopen we opnieuw in, zoals ook tijdens één van de eerdere zomeravondwedstrijden op het laatste rak gebeurde.
Maar helaas, dit laatste rak is veel te kort. En met onze snelle rating zijn we natuurlijk helemaal de sigaar. We eindigen op de 7de plaats. Ach ja, niet iedereen kan 1ste zijn. Over die rating moeten we toch nog eens een boom opzetten. Het probleem is dat er maar 2 andere Waarschepen van dit type zijn en die hebben een 35 cm diepere kiel en een hogere mast, maar het heeft geen zin om daarover in dit verslag uit te wijden.
Of ligt het gewoon aan onze zeiltrim en boothandling. Dat is natuurlijk veel waarschijnlijker, want ik moet dit schip echt nog leren kennen. Bij de evaluatie na de finish worden we het er snel over eens dat het misgelopen aan-de-windse rak een goede indicatie is van minder dan perfecte zeiltrim. Meteen even proberen: nog wat meer valspanning zowel op de fok als het grootzeil! En ja hoor, we gaan voor ons gevoel en op het log aan-de-wind meteen scherper en harder. Toch eens wat beter opletten en misschien wat merktekentjes aanbrengen, zodat het repliceerbaar wordt.
En dan de terug naar de ligplaats. Zeilen strijken. Stootwillen naar buiten. Door de sluis. De box in. Landvasten vast. Schoten naar binnen en vallen vast. Elektriciteit aansluiten. En natuurlijk het ritueel van de dektent, maar dan omgekeerd, terwijl de buurman van de Free Style al lang aan een biertje en zijn chips zit. Uiteindelijk allemaal meer dan de moeite waard voor een heerlijk avondje zeilen.
Tja, en dan de prijsuitreiking van de hele reeks zomeravondwedstrijden. Just Be You wordt eerste. Verdiend, denk ik. Consistente start en altijd voorop in de wedstrijd. De Witte Wind heeft niet echt voor de prijzen meegedaan. Daarvoor moet er toch echt meer geoefend worden. En vaker starten, want maar 5 keer starten tikt natuurlijk aan in de negatieve zin.
Moe maar voldaan op de terugweg naar huis realiseer ik me, nog in wat voor een ongekende luxe we hier in West-Brabant eigenlijk wel leven. De radio doet verslag van de gewapende onregelmatigheden in de rest van de wereld. 50 miljoen mensen op de vlucht in deze wereld. Is dat een andere planeet?
Dames en heren zeilers, bedankt voor de strijd. Het was een waar sportief genoegen. Volgend jaar doet de Witte Wind, als het even kan, weer mee. Ik wens u een mooie en bezeilde zomer.
Paul Hagens...........Witte Wind
 
Eindstand:
Uitslag woensdagavond 2014
 
  Bootnaam: Boottype: Schipper:

1

Just be You

Jeanneau Sun Fast 37

Peter van Leeuwen

2

Freestyle

Jeanneau Sun Fast 37

Hans Agterdenbosch

3

Sail4Fun

Dehler 25 CR

Marn van Rhee

4

Vics Blue

Victoire 1044

Jan den Hertog

5

Second Love

Dehler 35 CWS

Deen Houtepen

6

Spero Invidiam

Dehler 32

Jan Eric Withagen

7

Two Parts

Contest 30 AC

Frank Moolenaar

8

Witte Wind

Waarschip 11,95m

Paul Hagens

9

Fun4Four

Gib Sea 92

Mark van Boxsel

10

Il Nostro

Dufour 2800

Antoine van der Weegen

11

La Belle Jans 2

Peterson 31

Kaat Verheesen

12

Thrassos

Dufour 30 classic

Ad Witters

 
 
.
Winnaars eerdere edities:
1999: Coen Theunisse 2000: Jeroen van der Eng 2001: Coen Theunisse 2002: Joop Bierkens
2003: Joop Bierkens 2004: Loek Verheijen 2005: Joop Bierkens 2006: Hans Agterdenbos
2007: Wim van Bentum 2008: Loek Verheijen 2009: Julius Zwitselaar 2010: Hans Agterdenbos
2011: Jan den Hertog 2012: Jan den Hertog 2013: Jan den Hertog 2014: Peter van Leeuwen