Nou zo simpel was het natuurlijk ook weer niet. Ik heb al in een eerder verslag gemeld dat er meer ongeregeldheden, “incidenten” en of meningsverschillen waren dan andere jaren. Over regels (moet je een boei ronden en hoe?), over de gehanteerde tijd (GPS-tijd, maar dan wel de echte en niet per ongeluk die van de telefoon), over voorrang (wanneer hinder je iemand onterecht en wanneer niet). Zoals ieder jaar over wier om de kiel, de schroef en of het roer. Er heeft zelfs een klein “aanvarinkje” plaats gevonden, waarvan de materiële schade gelukkig eigenlijk niet valt te bepalen. Een schaafplek van een anker op een teakdek en een kras op een blok.
Wat dit nu te betekenen heeft moeten we in de zeilcommissie nog steeds analyseren. De grote lijn is volgens mij dat we steeds beter en scherper aan het varen zijn en ook dat het drukker wordt met 21 ingeschreven schepen. Dat klinkt eng, maar dat is het niet. Om Jan den Hartog te herhalen, we hebben last van succes.
21 ingeschreven schepen is een record, ook al hebben die niet alle wedstrijden meegedaan. Dat is heel mooi. Hoe meer zeilen, hoe meer vreugd! Het wordt bijna tijd om twee velden te maken. Ook nu al zijn er twee starttijden, maar die zijn nog optioneel. Misschien wordt het tijd om het veld te scheiden, zodat de snelheden van de verschillende schepen nog beter op elkaar zijn afgestemd, en boten dichter bij elkaar zeilen en er dus ook meer het gevoel van “tegen elkaar” zeilen (i.p.v. “tegen de rating”) ontstaat. Op naar de 30 inschrijvingen! Geeft het door!
Discussies (zowel voor- als achteraf) over het toepassen van regels is natuurlijk van alle tijden. Met meer schepen dus ook meer discussie. Maar we kunnen ook niet ontkennen dat het competitiever lijkt te worden en dan worden de regeltjes steeds belangrijker. Omdat we geen startschip hebben en scheidsrechters hebben rondvaren, moeten we het zelf doen, als het gaat om interpreteren, en in alle eerlijkheid. Daar worden we wijzer van en wellicht ook slimmer. De regeltjes zijn niet langer de grens. Nee, de goede interpretatie van de regeltjes wordt steeds meer gebruikt om voordeel te behouden of te behalen, en of nadeel te veroorzaken voor een concurrent, en dat mag. Maar het moet wel leuk blijven, en toegankelijk juist ook voor de nieuwe schippers. De wedstrijdcommissie zal scherper moeten worden en een soort protocol moeten ontwikkelen, zodat er duidelijke, gewogen en gezamenlijke beslissingen genomen worden over de “incidenten”, indien noodzakelijk niet meteen, maar eventueel zelfs nog in de we(e)k(en) erna. Ook is daarom het organiseren van de instructieavond voor de start van de wedstrijden belangrijk.
Race-QS, onze Engelstalige App voor het inzichtelijk maken van het verloop van de wedstrijden, hebben we minder goed toegepast en heeft (misschien daardoor) minder goed gewerkt als verslag, ter vermaak, als optie voor herhaling bij “incidenten”, en als mogelijkheid om te leren. Jammer. Als we het werkelijk willen gebruiken, dan moet iedereen meedoen en dan op de juiste manier. Er waren ook wel wat software-matige probleempjes, die Piet Oosterhaven het beste onder de knie lijkt te kunnen krijgen. Volgens mij volgend seizoen toch nog een keer proberen!
Over wier wil ik het eigenlijk niet meer hebben. Dat zorgt helaas ieder jaar opnieuw een casino-beleving in de laatste 2-3 wedstrijden. Ook spannend, maar als je de klos bent, lig je stil, en als het echt erg is, komt je zelfs op de motor nauwelijks weg. Menigeen kwam in de haven bij het aanleggen tot de conclusie dat er toch echt weer wier onder de kiel had gezeten. Soms wel handig als verklaring voor waarom het weer niet gelukt was om eerste te worden. Er lijkt zelfs een verschil in wiergevoeligheid tussen de schepen te bestaan, maar ja daarvoor kunnen we rating niet gaan aanpassen. Banen aanpassen en of eventueel de vaargeul oversteken lijken de enige realistische opties om het wier te mijden. We zouden ook kunnen denken aan een heel simpel upwind-downwind baantje voor als het wier echt te gek wordt.
14 september dus de “wedstrijd naar keuze” en daarna wachten tot de zomeravondwedstrijden van 2020. Ik kijk er naar uit! U ook?