Het nieuwe scheepvaartteken heeft dezelfde reglementaire betekenis als het teken rood – groen (doorvaart verboden, maar wordt aanstonds toegestaan), alleen heeft het tweede groene licht de betekenis dat aanstonds doorvaart uit beide vaarrichting wordt toegestaan.
Het sein zal dus aan beide zijden van de brug worden getoond. Wanneer de brug in technische zin is geopend volgt dubbel groen: doorvaart toegestaan, tegenliggende vaart mogelijk.
Het aankomende bruglicht is bedoeld voor beweegbare bruggen waar de doorvaartopening breed genoeg is om met name de recreatievaart gelijktijdige doorvaart uit tegengestelde richting toe te staan.
Schippers van kleine schepen (recreatievaart) kunnen dus tijdens het sein rood – groen – groen anticiperen op tegenliggende vaart en alvast zoveel mogelijk stuurboordzijde van het vaarwater aanhouden.
Het verkeersteken om verplicht stuurboordwal te houden zal een aanvullende betekenis krijgen, om erop te wijzen dat het verplicht is de stuurboordzijde van het vaarwater (brugopening) te houden.
Bekijk de huidige verkeerstekens op de vaarbewaarkaart.
Hoewel de scheepvaarttekens nog officieel gewijzigd en opgenomen moeten worden in het BPR, kan het zijn dat je ze wel in de praktijk tegenkomt. Op de recent gerenoveerde Haringvlietbrug is het nieuwe bruglichtsysteem namelijk al aanwezig. Het kan dus zijn dat je hier het nieuwe brugsein tegenkomt.
Volgens Rijkswaterstaat wordt gestreefd om de nieuwe wijzigingen van het BPR per 1 januari 2025 te implementeren.
Zie hieronder het artikel van Varen doe je samen.
https://www.varendoejesamen.nl/nieuws/rood-dubbel-groen-wat-betekent-het-nieuwe-bruglicht